| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Historia motoryzacji > Historia motoryzacji: początki motoryzacji we Francji

Historia motoryzacji: początki motoryzacji we Francji

Francuski potentat motoryzacyjny zaczynał bardzo skromnie, od produkcji rowerów. W 1810 roku w Herimoncourt Jean Pierre Peugeot uruchamia produkcję rowerów, nie marząc nawet o tym, że już 100 lat później jego nazwisko stanie się znane niemal na całym świecie.

W 1896, Armand Peugeot zakłada w Audincourt  spółkę „La Société des Automobiles Peugeot”, tym samym opuszczając rodzinny biznes, gdzie niejednokrotnie dano mu do zrozumienia, że nie ma miejsca dla jego ekscentrycznych pomysłów w firmie „Les Files de Peugeot Fréres”.  W tym samym roku z garażu barona Zulien znika jego Peugeot. Jest to pierwsza w historii kradzież samochodu. Inne auta nie skusiły do tej pory złodziei.

Ograniczenie prędkości do 12 km/h

W 1898 roku prefekt Paryża wprowadza pierwsze w historii ograniczenie prędkości samochodów, ustanawiając górną granicę na 12 km/godz. Sprzedaż Peugeotów mimo to rośnie i w 1900 roku osiąga 500 sztuk, w tym aż 15 modeli. Jednocześnie zakłady Peugeot sprzedają 20 tysięcy rowerów.

Wprowadzony w 1905 roku słynny model „Bebe” z jednocylindrowym silnikiem jest pojazdem lekkim i dobrze prowadzącym się. Stworzony z myślą o ludziach średnio zamożnych stał się pierwszym w historii autem popularnym, nie tylko dla arystokratów. Razem z nim powstał wówczas znany i stosowany do dziś znak firmowy „Lew Peugeota”. Rozsławili go dwaj znani kierowcy wyścigowi, Boillot i Goux, zajmując trzecie i czwarte miejsce w zawodach „Grand Prix Automobile Club de France” i zwyciężając w Targa Flioro w 1908 roku.

W 1919 roku Peugeot wprowadza na rynek kolejny produkt – słynną „Quadrilette”, która odnosi wielki sukces rynkowy dzięki prostej formule: dwa miejsca, trzy biegi i cztery konie (przeliczeniowe). Samochodzik uzyskuje prędkość 60 km/godz. Uznano go wówczas za najbardziej ekonomiczny dwumiejscowy pojazd świata.  Dla podtrzymania opinii innowacyjnej marki, Peugeot od 1920 roku wprowadza na rynek model 156, z silnikiem bez zaworów, który dzięki swojej szybkości ustanawia wiele rekordów.  

Zobacz też: Historia motoryzacji: omnibusy i silniki parowe

W 1923 roku marka Peugeot osiąga nieprawdopodobną ilość 10 000 aut produkowanych rocznie. W 1923 roku Peugeot zwycięża w najbardziej prestiżowych zawodach samochodowych – „24 h Le Mans”. ^ lat później pojawia się pierwszy model z trzycyfrowym numerem – 203. Od tej pory firma Peugeot ma do wyłącznej dyspozycji numery typów o trzech cyfrach, z zerem w środku. Było to między innymi powodem zmiany oznaczeń samochodów „Warszawa” 201, 202 i 203 produkowanych po II wojnie światowej w Polsce.

W latach trzydziestych zmieniono nieco konstrukcję modelu 201, przerabiając zawieszenie przednich kół na niezależne. Było to posunięcie niezwykle rewolucyjne i dało asumpt innym konstruktorom aut do stosowania go w tworzonych przez siebie modelach.

Podczas paryskiego Salonu Samochodowego w 1935 roku Peugeot znów zaskakuje wszystkich, pokazując model 402 o bardzo aerodynamicznej sylwetce, zwanej „Fuseau de Sochaux” (=”Wrzeciono z Sochaux”). Zaprezentowane równocześnie luksusowe wersje, modele „Eclipse” wieńczyły serię modeli coupe i kabrioletów.

W 1936 roku Peugeot wprowadza na rynek model 302, zastępujący 402. Jest to zwiastun nowych trendów na rynku samochodowym, wróży bowiem koniec samochodów o wielkich karoseriach i aut robionych „na miarę” pod konkretne zamówienie. Od tej pory konstruktorzy aut zaczynają kłaść większy nacisk na ekonomię, tworząc pojazdy o coraz mniejszym zużyciu paliwa. Powstaje wówczas, tuż przed wybuchem II wojny światowej, ekonomiczny model 202, który wypiera z rynku 302. Produkcja Peugeotów systematycznie i szybko rośnie , by po II wojnie światowej osiągnąć poziom ponad 50 000 samochodów rocznie.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Bartosz Michałek

Ekspert w zakresie finansów osobistych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »