| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Formalności > Formalności przy zakupie auta zabytkowego

Formalności przy zakupie auta zabytkowego

Rejestracja używanego samochodu jest prosta i łatwa, jeśli auto poprzednio było także zarejestrowane w kraju. W przypadku oldtimerów zakupionych za granicą formalności mocno się komplikują.

Do załatwienia formalności związanych z rejestracją pojazdu, oprócz aktualnego dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu, jeżeli taka istnieje, będzie konieczna umowa kupna – sprzedaży. Z formalnego punktu widzenia umowa taka musi zawierać jedynie dane personalne sprzedawcy i nabywcy, opis przedmiotu transakcji, zawierający co najmniej markę, typ i rok produkcji pojazdu, jego numer VIN i dotychczasowy numer rejestracyjny oraz cenę uzgodnioną między stronami. Wzory takich umów są dostępne w internecie. Tak napisana umowa, choć do zarejestrowania pojazdu w zupełności wystarczy, nie chroni w najmniejszym stopniu ani interesów sprzedającego, ani kupującego.

W przypadku kupna pojazdu od osoby prawnej trzeba koniecznie sprawdzić, czy pod umową są podpisy upoważnionych do występowania w imieniu tej osoby. Można to zrobić w Krajowym Rejestrze Sądowym lub sprawdzić w aktualnym wypisie z rejestru, jaki musi się znajdować w siedzibie osoby prawnej. Czasem wydział komunikacji może zażądać przedłożenia aktualnego wypisu z KRS, np. jeżeli osoba prawna sprzedająca samochód nie zajmuje się na co dzień handlem samochodami, lub w razie uzasadnionych wątpliwości co do uprawnień osób, które złożyły podpisy pod umową.

Zobacz też: Stowarzyszenia użytkowników pojazdów zabytkowych

W przypadku kupna samochodu od kogoś, kto „nie zdążył” zarejestrować go na swoje nazwisko po zakupie od poprzedniego właściciela, wydział komunikacji może zażądać, aby sprzedający sporządził stosowne oświadczenie, w którym musi być informacja o tym, że jest on świadomy odpowiedzialności karnej za składanie oświadczeń niezgodnych z prawdą lub zatajanie prawdy. Druki takich oświadczeń są dostępne w siedzibach lokalnych samorządów. W żadnym wypadku nie należy kupować pojazdu w oparciu o umowę, na której jego poprzedni właściciel złożył podpis in blanco, zaś sprzedawca nie figuruje w żadnych dokumentach pojazdu.

Do wymienionych wcześniej dokumentów należy dołączyć wniosek o rejestrację pojazdu, wypełniony na specjalnym druku, stare tablice rejestracyjne i dowód uiszczenia odpowiedniej opłaty, o wysokości której poinformuje pracownik wydziału komunikacji. Należy także pamiętać o badaniach technicznych, dopuszczających pojazd do ruchu. Jeżeli poprzednie utraciły lub mogą w najbliższym czasie utracić ważność, należy wykonać nowe w uprawnionej do tego stacji diagnostycznej. Badania może przeprowadzić jedynie diagnosta, posiadający odpowiednie upoważnienia.

Zobacz też: Co to jest pojazd zabytkowy?

Od niedawna pojazd można zarejestrować przez internet, bez konieczności osobistej wizyty w wydziale komunikacji.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

TAXWISE Michał Zdyb

TAXWISE Michał Zdyb jest nowoczesną kancelarią doradztwa podatkowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK