REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zbadać we własnym zakresie stan techniczny kupowanego pojazdu?

Jakubowski Ryszard
Należy dokładnie sprawdzić stan techniczny pojazdu przed jego zakupem. Fot. Fotolia
Należy dokładnie sprawdzić stan techniczny pojazdu przed jego zakupem. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ocena stanu oldtimera w jakim się on znajduje w chwili sprzedaży jest najczęściej bardzo trudna. Sprzedawcy mają sposoby na to, aby potencjalnego nabywcę pojazdu zabytkowego „wyprowadzić w pole”.

Kupując pojazd z rodowodem przekraczającym 10 lat trzeba się liczyć z tym, że większość jego podzespołów i elementów osiągnęło i przekroczyło okres normalnej eksploatacji i w każdej chwili może nastąpić ich awaria. Sprzedający prawie nigdy nie przeprowadzają gruntowniejszych napraw tuż przed sprzedażą samochodu. Nawet gdy przedstawiają rachunki na nowe części, nie ma gwarancji, że zostały one zamontowane w sprzedawanym samochodzie.

REKLAMA

Częściowo stan techniczny pojazdu można rozpoznać po zewnętrznych objawach. Gdy stary samochód ma lśniący, niedawno położony lakier, to może być on symptomem niezbyt starannych lub nieprofesjonalnych napraw blacharskich. Trzeba uważniej przyjrzeć się miejscom najbardziej podatnym na korozję, czyli progom, dolnym partiom drzwi i błotników, okolicom uszczelek, szyb itp. 

Zobacz też: Jakie są koszty rejestracji pojazdu zabytkowego

REKLAMA

Gdy sprzedawca zapewnia, że lakier jest od nowości samochodu ten sam, warto sprawdzić jego trwałość, korzystając z rozpuszczalnika do lakierów i acetonu, przeprowadzając próbę w jakimś niewidocznym miejscu. Fabryczny lakier nie da się usunąć przy pomocy nawet najsilniejszych, najbardziej agresywnych rozpuszczalników i zmywaczy.

Stan techniczny elementów mechanicznych można w przybliżeniu określić na podstawie ich wyglądu i zachowania. Jeżeli silnik albo skrzynia biegów są brudne, zachlapane starym olejem, prawdopodobnie nie były przez ostatnie kilka lat naprawiane, mogą mieć różnego rodzaju wycieki i nieszczelności. Jeżeli końcówka rury wydechowej jest czarna od sadzy albo tłusta to, w przypadku silnika z zapłonem iskrowym, prawdopodobnie silnik spala dużo więcej oleju niż przewiduje to norma. Sucha sadza świadczy także o niedokładnym spalaniu paliwa, co może mieć związek z nieszczelnymi zaworami, ale także z wadliwą pracą zapłonu, obniżonym ciśnieniem w cylindrach itp. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Co daje posiadanie „żółtych” tablic?

Dymienie z rury wydechowej przy rozgrzanym silniku jest dowodem na jego zły stan techniczny lub złe regulacje. Niebieskawy dym wydobywający się z rury wydechowej silnika z zapłonem samoczynnym świadczy o złym spalaniu paliwa lub o przedostawaniu się oleju silnikowego do komory spalania. Czarny dym dowodzi najczęściej złej pracy wtryskiwaczy, choć w niektórych sytuacjach jest zjawiskiem normalnym, np. przy pracy silnika wysokoprężnego na wysokich obrotach jego zabarwienie może wynikać z usuwania sadzy z układu wydechowego.

Aby mieć pewność co do stanu technicznego nabywanego pojazdu, najlepiej jest udać się z nim do stacji diagnostycznej, gdzie zostanie wykonany profesjonalny przegląd pozwalający na wykrycie większości usterek i wad, zwłaszcza tych najpoważniejszych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Sprawdź, gdzie nie przejedziesz! Blokady rolników 20 marca 2024 r. – mapa, objazdy. Ponad 500 blokad [Aktualizacja]

    W dniu 20 marca 2024 r. nastąpi kolejna odsłona protestu rolników. Na drogach całej Polski staną blokady rolnicze. Publikujemy mapę online protestów rolniczych i ewentualnych objazdów. Mapa jest stale aktualizowana, aktualnie widnieje na niej ponad 500 punktów blokad. Poza tym poniżej stale aktualizujemy informacje z samorządów i Policji odnośnie blokad drogowych w tym dniu.

    Bridgestone rozbudowuje fabrykę. Zainwestuje prawie mld zł. Dzięki temu zakład wyprodukuje 7 mln opon rocznie

    Bridgestone ma zamiar rozbudować hiszpański zakład produkcyjny w Burgos. Cele gigantycznej inwestycji są trzy. Chodzi o zwiększenie produkcji, poprawę standardu i mocniejsze pójście w kierunku zrównoważonego rozwoju.

    Młodzi nie chcą prawa jazdy. W 2023 r. dokumentów było o 30 proc. mniej, niż jeszcze kilka lat temu

    Dane z CEPiK nie pozostawiają złudzeń. W 2023 r. w Polsce zostało wydanych o 30 proc. mniej praw jazdy, niż w 2015 r. Jak ten trend może wpłynąć na producentów samochodów oraz rynek aut używanych?

    Auta w leasingu policja nie zabierze. Kierowca zapłaci jednak nawiązkę, a do tego poniesie koszty podatkowe

    Pijany kierowca zatrzymany w samochodzie leasingowanym auta nie straci. Mimo wszystko za swój czyn zapłaci i to podwójnie. Nawiązka dopiero otwiera listę jego strat. Kolejnym punktem jest utrata praw do odliczenia podatkowego.

    REKLAMA

    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    REKLAMA

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    REKLAMA