| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Formalności > Rejestrujemy zabytek. Jak załatwić formalności?

Rejestrujemy zabytek. Jak załatwić formalności?

Stare pojazdy to nie tylko kłopotliwe kilogramy złomu, ale także świadectwo minionej epoki w motoryzacji. Dlatego najlepiej zachowane egzemplarze oldtimerów są traktowane jako zabytki techniki.

Aby dany pojazd spełniał warunki konieczne do uznania go za zabytkowy lub kolekcjonerski, musi przede wszystkim odpowiadać wymogom stawianym przez kilka aktów prawnych. Są to, w szczególności:
– Ustawa z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. nr 98, poz. 602 z 1997 r. z późniejszymi zmianami)
– Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. O ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. nr 162, poz. 1568).

Zobacz też: Co to jest pojazd zabytkowy?

Przepisy wykonawcze można znaleźć w Rozporządzeniu ministra infrastruktury nr 133, poz. 1123 z 2002 r. Ze wspomnianych aktów prawnych wynika, że do rejestracji pojazdu zabytkowego jest konieczna przede wszystkim uwierzytelniona kopia decyzji o wpisaniu danego pojazdu do rejestru pojazdów zabytkowych albo dokument, potwierdzający umieszczenie tego pojazdu w wojewódzkiej ewidencji zabytków.

Każdy z tych dokumentów można uzyskać po zgłoszeniu się i załatwieniu niezbędnych formalności w Wojewódzkim Urzędzie Zabytków. Przedtem jednak należy uzyskać pozytywną opinię rzeczoznawcy z listy zatwierdzonej przez Generalnego Konserwatora Zabytków, eksperta w dziedzinie pojazdów zabytkowych.

Po uzyskaniu opinii eksperta należy sporządzić 3 oryginalne egzemplarze (nie mogą to być odbitki xero) karty ewidencyjnej ruchomego zabytku techniki według wzoru, opracowanego przez Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków. Jeden z egzemplarzy wraz z odpowiednim wnioskiem zainteresowanego trafia do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, który włącza go do wojewódzkiej ewidencji zabytków. 

Zobacz też: Stowarzyszenia użytkowników pojazdów zabytkowych

Karta musi być wypełniona bardzo starannie i rzetelnie, aby umożliwić jednoznaczną i nie budzącą żadnych wątpliwości identyfikację pojazdu. Na jej podstawie Wojewódzki Konserwator Zabytków wydaje potwierdzenie wpisu do rejestru zabytków. Jeden z egzemplarzy wspomnianej karty należy przesłać do Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków w Warszawie.

Po uzyskaniu potwierdzenia włączenia karty do wojewódzkiej ewidencji zabytków należy dołączyć do niego dokument, potwierdzający prawa własności pojazdu oraz zaświadczenie ze stacji diagnostycznej o pozytywnym wyniku przeglądu technicznego. Następnie we właściwym wydziale komunikacji wypełnić stosowny wniosek i po złożeniu wszystkich dokumentów oczekiwać na otrzymanie żółtych tablic rejestracyjnych. Świadczących o zabytkowym charakterze noszącego je pojazdu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Magdalena Pancewicz

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »