REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co zrobić po zgubieniu kluczyka w samochodzie bez blokady kierownicy?

Jakubowski Ryszard
Do uruchomienia zabytkowego pojazdu nie potrzebujemy koniecznie kluczyka fot. Fotolia
Do uruchomienia zabytkowego pojazdu nie potrzebujemy koniecznie kluczyka fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Do uruchomienia pojazdu nie jest potrzebny kluczyk od stacyjki. Wie o tym każdy złodziej samochodów, ale nie każdy kierowca. Tymczasem jest to bardzo łatwe. Warto się tego nauczyć, bo kluczyk zgubić łatwo, a nie zawsze ma się przy sobie zapasowy.

Liczne stare pojazdy, uznawane dziś za zabytkowe, miały stacyjkę jedynie po to, aby wyłączyć zapłon, co było i nadal jest wymagane przepisami, włączyć niektóre odbiorniki prądu (wycieraczki, dmuchawy, kierunkowskazy), oraz uruchomić rozrusznik. Jak widać, stacyjka miała bardzo mało funkcji do spełnienia. Można więc ją zastąpić kilkoma kawałkami izolowanego przewodu p przekroju od 1 mm kwadratowego wzwyż. Nie jest istotne, czy przewód jest drutem, czy linką.

REKLAMA

Zobacz też: Jak działa gaźnik „Solex”

REKLAMA

W pierwszej kolejności należy podać napięcie do ważnych odbiorników prądu, czyli do kierunkowskazów i wycieraczek szyby, gdyby padał deszcz. W tym celu przy pomocy próbnika żarówkowego należy znaleźć taki bezpiecznik, na którym jest napięcie przy wyłączonej stacyjce. Następnie musimy znaleźć jego „zimny” koniec. W tym celu wyjąć go z uchwytów i przy pomocy próbnika odszukać ten z nich, który w tym momencie nie znajduje się pod napięciem.

Należy połączyć go kilkucentymetrowym kawałkiem przewodu z bezpiecznikiem, odpowiedzialnym za pracę kierunkowskazów. Często obsługuje on także wycieraczki, a w niektórych samochodach także światła „stop”. Teraz należy włożyć na miejsce wyjęty bezpiecznik, a najlepiej zastąpić go mocniejszym, np. zamiast 8 A włożyć 16 A. Pozostaje sprawdzenie, czy działają kierunkowskazy, światłą stop itp. Ewentualnie do pierwszego bezpiecznika możemy dołączyć w opisany sposób te, które zasilają potrzebne światła i urządzenia.

Teraz należy tylko pod maską przy pomocy odpowiednio długiego odcinka przewodu połączyć cewkę zapłonową (a konkretnie jej zacisk nie połączony z przerywaczem) z dodatnim biegunem akumulatora i wykonać rozruch silnika, po włączeniu biegu jałowego i zaciągnięciu hamulca postojowego. Jest to proste, jeżeli istnieje dostęp do elektromagnesu rozrusznika. Potrzebujemy do tego wkrętaka, którym zwiera się na chwilę zacisk elektromagnesu. Do niego jest przykręcony przewód rozruchowy, z zaciskiem cewki elektromagnesu – czyli ten, do którego podłączono najcieńszy z przewodów podłączonych do elektromagnesu. Po uruchomieniu silnika należy usunąć jak najszybciej wkrętak!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak oczyścić gaźnik?

REKLAMA

W przypadku silnika z zapłonem samoczynnym, w którym nie ma cewki zapłonowej, musimy połączyć z akumulatorem gorący zacisk elektromagnesu pompy wtryskowej, aby ją odblokować, następnie znacznie grubszym przewodem połączyć na kilka do kilkunastu sekund do plusa akumulatora świece żarowe i potem jak najszybciej uruchomić wkrętakiem rozrusznik w opisany sposób.

Można na czas rozruchu pozostawić podłączone świece żarowe, ale trzeba odłączyć je natychmiast, gdy silnik zacznie pracować. Pozostałe czynności, poprzedzające rozruch, są identyczne, jak w przypadku silnika z zapłonem iskrowym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA