| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Eksploatacja > Jakie paliwo stosować w pojazdach zabytkowych?

Jakie paliwo stosować w pojazdach zabytkowych?

Silniki większości pojazdów produkowanych w krajach europejskich przed pół wiekiem i wcześniej, były dostosowane do paliw o innych właściwościach, niż stosowane obecnie. Dotyczy to głównie silników z zapłonem iskrowym.

Do benzyny dostępnej w tamtych czasach dodawano czteroetylek ołowiu, który miał przeciwdziałać samozapłonom i spalaniu detonacyjnemu. Z tego powodu nazywano je w Polsce etylinami. Ich liczba oktanowa była niewysoka i w większości przypadków takie paliwo spełniało wszystkie warunki, aby uznać je za najlepsze.

Zobacz też: Jak wykonać światła awaryjne w samochodach, których konstrukcja tego nie przewidywała?

Z chwilą, gdy przemysł motoryzacyjny przestawił się na benzynę bezołowiową, zmieniły się także technologie i materiały, z jakich zaczęto wytwarzać silniki. Jednocześnie nagle okazało się, że benzyna bezołowiowa, choć lepsza pod wieloma względami od etyliny, działa bardzo negatywnie na silniki konstruowane z myślą o dostarczaniu w paliwie niewielkich porcji ołowiu do ich cylindrów. Użycie benzyny bezołowiowej między innymi niszczy w nich zawory.

Stąd stało się koniecznością opracowanie i w prowadzenie do sprzedaży specjalnych dodatków, dzięki którym benzyna bezołowiowa uzyskuje niemal identyczne właściwości, jak nieprodukowana od dawna etylina. Tak więc, aby nie doprowadzić do poważnych uszkodzeń benzynowego silnika w zabytkowym pojeździe, należy zawsze dodawać do paliwa jeden ze wspomnianych dodatków, dostępnych w sprzedaży w większości stacji paliw.

Nieco inaczej wygląda sytuacja posiadaczy starych silników z zapłonem samoczynym. Paliwa, które stosowano w nich dwadzieścia lat temu, były pod względem jakości gorsze od dostępnych dziś. Tak więc sprzedawany dziś olej napędowy można bez najmniejszych obaw stosować w zabytkowych pojazdach.

Mało tego, jego jakość i brak domieszek, które powodowały zapychanie się filtrów paliwa podczas mrozu, umożliwia stosowanie mniej rozbudowanego systemu filtracji paliwa. W praktyce, jeżeli paliwo pochodzi z zaufanego źródła, w większości przypadków wystarcza w zupełności filtrowanie dwustopniowe, zamiast trójstopniowego, które występowało niemal we wszystkich pojazdach z silnikami wysokoprężnymi, produkowanymi do pierwszych lat drugiej połowy XX wieku.

Zobacz też: Jak wykonać zastępcze światła cofania ze świateł „stop”?

Odrębnym zagadnieniem jest używanie do zasilania silników wysokoprężnych paliw „zastępczych”, takich jak olej opałowy, czy produktów nie pochodzących z destylacji ropy naftowej, jak olej rzepakowy lub zużyty olej, używany do masowego smażenia frytek. Olej rzepakowy stanowi jeden ze składników oleju napędowego w jego wersji ekologicznej.

Nie bardzo wiadomo, czy takie paliwo można stosować w modelach silników sprzed pół wieku i starszych - nikt do tej pory nie przedstawił wiarygodnych wyników badań w tej dziedzinie. Pozostałe paliwa „zastępcze” mają nieokreślone parametry i przez to mogą szkodzić wszystkim bez wyjątku silnikom, nie tylko tym z poprzedniej epoki.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

StukPuk.pl

Jesteśmy grupą młodych ludzi zdrowo stukniętych na punkcie materiałów budowlanych, którzy pewnego dnia wpadli na pomysł, aby pasję i doświadczenie przekuć w sukces.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK