| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Eksploatacja > Jak umyć stare, zapuszczone elementy silnika, skrzyni biegów itp.

Jak umyć stare, zapuszczone elementy silnika, skrzyni biegów itp.

Zabytkowy pojazd ma swój urok nie tylko dzięki wyglądowi zewnętrznemu, ale także wtedy, kiedy można się pochwalić czystym, dobrze utrzymanym silnikiem, znajdującym się wewnątrz równie czystej komory silnika.

Przywrócenie pierwotnego wyglądu silnikowi i jego osprzętowi, zwłaszcza gdy poprzedni użytkownicy nie przejawiali o nie specjalnej troski, jest bardzo trudne i czasochłonne. Najlepiej przeprowadzić je poza karoserią, co ułatwi zarówno dostęp do różnych zakamarków silnika i jego komory, jak i pozwoli na lepsze spłukanie i osuszenie mytych elementów.

Zobacz też: Jak odblokować hamulce tarczowy i bębnowy?

Pierwszą czynnością jest zmiękczenie starych, zaschniętych osadów, złożonych ze smarów, pomieszanych z kurzem, błotem i innymi zanieczyszczeniami, których nie udało się usunąć przy pomocy ręcznej szczotki drucianej. Korzystanie ze specjalnych preparatów o doskonałych właściwościach penetrujących jest zbyt kosztowne, zwłaszcza gdy chodzi o umycie dużego i bardzo zaniedbanego silnika.

Z powodzeniem można zastosować zwykły olej napędowy lub tańszy od niego i praktycznie niczym nie różniący się olej opałowy. Spryskuje się nim starannie, choć niezbyt obficie myty przedmiot i pozostawia na co najmniej 24 godziny, najlepiej w ciepłym miejscu. Można do tego użyć zwykłego ręcznego spryskiwacza, np. po płynie do mycia szyb. W tym czasie olej wniknie w różne szczeliny i pod warstwę brudu, zmiękczając go. Następnie należy powtórzyć zabieg spryskania, zwracając uwagę, aby użyty olej nie ściekał z mytego przedmiotu.

Dla uniknięcia zanieczyszczenia podłogi garażu lub miejsca, gdzie będzie przeprowadzane mycie, warto je okryć kilkoma warstwami tektury z kartonów po sprzęcie gospodarstwa domowego lub w ostateczności kilkoma warstwami gazet i innych papierów.

Po kilku dniach można przystąpić do mechanicznego usuwania zanieczyszczeń. Najlepiej nadaje się do tego pędzel o sztywnym włosiu, zwilżany dość obficie płynem, który użyto do zmiękczenia brudu.

Zobacz też: Jak umyć silnik?

Jeszcze lepszym rozwiązaniem jest umycie silnika od razu strumieniem gorącej wody z dodatkiem silnego detergentu z myjki wysokociśnieniowej typu Kärcher. Trzeba w takim przypadku zadbać o to, aby woda nie dostała się do wnętrza silnika, zasłaniając starannie wszystkie wiodące do niego otwory szmatami i grubą mocną folią, np. kawałkami folii malarskiej itp.

Takie mycie nie przywróci dawnego wyglądu czyszczonym przedmiotom. Zawsze pozostaną na nich plamy w miejscach, gdzie olej wniknął mikropęknięciami w strukturę metalu. Usunąć go można w zasadzie tylko w płuczce ultradźwiękowej, a nie zawsze można znaleźć zakład usługowy dysponujący tym sprzętem o odpowiednich gabarytach.

Praktykowane czasem mycie w roztworze sody kaustycznej jest bardzo niebezpieczne z uwagi na żrący charakter takiej kąpieli i możliwość zniszczenia w niej elementó, wykonanych ze stopów lekkich. Bezpieczniejsze, ale też nie w pełni bezpieczne, jest stosowanie zwykłych żeli do mycia domowych urządzeń sanitarnych. W sprzedazy dostępne są także bardzo skuteczne, choć dość drogie preparaty myjące, np. stosowany do mycia gaźników „Carburetor cleaner”.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Duraj

doktor hab. nauk prawnych, ekspert z zakresu prawa pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »