| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Eksploatacja > Typy gaźników w autach zabytkowych

Typy gaźników w autach zabytkowych

W starszych pojazdach o silnikach z zapłonem iskrowym stosowano różnego rodzaju gaźniki. Najpopularniejszymi i najczęściej spotykanymi w Polsce były gaźniki, zwane popularnie Solex, Weber i Jikov (wymawiane jako żikow) oraz Pierburg. Nazwy te pochodziły od nazw firm je produkujących i miały się nijak do rzeczywistych typów gaźników.

Gaźniki dzielimy na trzy podstawowe typy: bocznossące, górnossące i dolnossące. W każdym z tych typów wyróżnia się gaźniki jednogardzielowe i dwugardzielowe. Ponadto wyróżniamy gaźniki jednoprzelotowe i wieloprzelotowe. W tych ostatnich każdy z przelotów zasila zazwyczaj tylko jeden cylinder, co pozwala na uniknięcie skomplikowanych kolektorów dolotowych.

Zobacz też: Jakie paliwo stosować w pojazdach zabytkowych?

W gaźnikach bocznossących przepływ powietrza i wytwarzanie mieszanki paliwowo-powietrznej odbywa się w poziomo ułożonym kanale. Takie gaźniki mają zastosowanie w silnikach motocyklowych i motorowerowych, kosiarkach oraz w silnikach wyczynowych, gdzie każdy cylinder jest zasilany osobnym gaźnikiem.

Gaźniki górnossące głównie znajdowały zastosowanie w silnikach dolnozaworowych, czyli były elementem rozwiązań bardzo starych, mało ekonomicznych, a przez to wycofanych z produkcji już na początku drugiej połowy XX wieku. Gaźniki te z jednej strony zapewniały dobre mieszanie kropel paliwa z powietrzem, którego przepływ następował od dołu ku górze, z drugiej strony jednak nie zapewniały odpowiedniego składu mieszanki podczas pracy silnika z mniejszymi prędkościami obrotowymi, gdy przepływ strumienia powietrza był zbyt słaby, aby utrzymać w nim większe krople rozpylonego paliwa. Jedyną zaletą takich gaźników było całkowite wyeliminowanie możliwości zalania silnika paliwem podczas nieudanych prób rozruchu.

Zobacz też: Opony pojazdów zabytkowych – czym się różnią od opon współczesnych?

Gaźniki dolnossące, zwane także opadowymi, są najpowszechniej spotykanymi gaźnikami w silnikach samochodowych starszej generacji. Przepływ zasysanego powietrza odbywa się w nich od góry ku dołowi, dzięki czemu nie istnieje ryzyko zubożenia mieszanki przez wytrącanie się z nich większych kropel paliwa na niskich obrotach silnika. Nawet, gdy to nastąpi, krople te opadną pod własnym ciężarem do kolektora ssącego, gdzie nastąpi ich odparowanie a następnie zassanie ich par do cylindrów.

Rozwiązanie takie niesie ze sobą ryzyko zalania silnika paliwem podczas nieudanych prób rozruchu, przy zatonięciu pływaka w komorze pływakowej lub nieszczelności zaworu, którym on steruje oraz w wyniku niezauważonej przez kierowcę awarii układu zapłonowego, kiedy nastąpi zanik iskry na świecach zapłonowych, powodującej zapłon mieszanki.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

TomTom

Założona w 1991 firma TomTom (AEX:TOM2) jest wiodącym na świecie dostawcą produktów i usług lokalizacyjnych i nawigacyjnych ukierunkowanym na dostarczenie wszystkim kierowcom najlepszych na świecie rozwiązań nawigacyjnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »