REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zmniejszyć lub zlikwidować poślizg paska klinowego?

Jakubowski Ryszard
 Pasek zbyt luźny lub długo używany ma tendencję do ślizganie się po kółkach pasowych; Fot. Fotolia
Pasek zbyt luźny lub długo używany ma tendencję do ślizganie się po kółkach pasowych; Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pasek klinowy w silniku samochodowym służy do napędzania kilku urządzeń, stanowiących jego osprzęt, takich jak pompa wodna, wentylator chłodnicy i prądnica lub alternator.

REKLAMA

Pasek zbyt luźny lub długo używany ma tendencję do ślizganie się po kółkach pasowych, co może prowadzić do pogorszenia chłodzenia silnika, a prawie zawsze owocuje niepełnym ładowaniem akumulatora lub brakiem ładowania przy włączonych wszystkich odbiornikach prądu. Dlatego należy zawsze dbać o to, aby było on należycie naciągnięty. Regulację tego parametru przeprowadza się najczęściej przez odpowiednie odchylanie prądnicy lub alternatora po zluzowaniu śrub mocujących to urządzenie. Można sobie przy tym pomóc, z zachowaniem ostrożności, niewielką dźwignią, np małą łyżką dom opon, wkładając ją pomiędzy korpus silnika i obudowę urządzenia.

REKLAMA

Prawidłowy naciąg paska poznaje się po tym, iż po bardzo silnym naciśnięciu JEDNYM PALCEM w środku jego najdłuższego wolnego odcinka, na jego zewnętrzny bok można uzyskać ugięcie rzędu 10 do 15 mm. Pasek zbyt silnie naciągnięty zużywa się szybko i może pęknąć w każdej chwili, ale także znacznie przyspiesza zużycie łożysk w urządzeniach, które są za jego pomocą napędzane.

Zobacz także: Jak odblokować hamulce tarczowy i bębnowy?

REKLAMA

W przypadku stwierdzenia poślizgu paska, gdy zakres regulacji osiągnął maksimum i nie można go bardziej naciągnąć, można doraźnie ratować sytuację, nacierając go podczas pracy, z zachowaniem daleko idącej ostrożności i bez większego docisku, kawałkiem kalafonii balsamicznej, lub sypiąc sproszkowaną kalafonię pod niego w najniżej położonym kółku pasowym. Zabieg ten, pomimo iż pozwala na wydłużenie pracy paska klinowego za każdym razem o kilkadziesiąt minut do 2-3 godzin, zwiększa hałaśliwość pracy silnika, objawiającą się nienaturalnym, głośnym, lekko modulowanym piskiem, który ustępuje prawie zupełnie po kilku, a najpóźniej po kilkunastu minutach.

Kalafonia powoduje dość znaczne zwiększenie współczynnika tarcia pomiędzy gumą paska a metalem kółek pasowych, jest przy tym całkowicie dla nich i dla paska obojętna. Podczas nacierania i potem w czasie pracy, topi się pod wpływem ciepła i wnika częściowo w mikropory paska i kółek, wypełniając je, dzięki czemu wydłuża się okres, zanim pasek zacznie się ponownie ślizgać. Opisany zabieg pozwala na kontynuowanie eksploatacji pojazdu do czasu wymiany zużytego paska na nowy. W skrajnych przypadkach może to nastąpić nawet po kilku dniach, po przejechaniu nawet 1000 km.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak kupić używane auto? – sprawdzenie karoserii

Nie wolno nadużywać kalafonii, Jej nadmiar w formie okruchów może przedostać się do wnętrza alternatora lub prądnicy oraz do innych urządzeń, zakłócając ich pracę. Kalafonię można łatwo usunąć przy pomocy alkoholu, np. denaturatu, w którym się doskonale rozpuszcza.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA