REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zbadać zdolność rozruchową akumulatora po kilku latach eksploatacji?

Najważniejszym parametrem akumulatora samochodowego jest jego zdolność rozruchowa; Fot. Fotolia
Najważniejszym parametrem akumulatora samochodowego jest jego zdolność rozruchowa; Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Najważniejszym parametrem akumulatora samochodowego jest jego zdolność rozruchowa. Im jest ona mniejsza, tym większe ryzyko nieudanego rozruchu silnika, zwłaszcza w niskich temperaturach.

W domowych warunkach jakość akumulatora, czyli jego zdolność do rozruchu zimnego silnika można ocenić w prosty sposób, przy czym ocena ta będzie jedynie orientacyjna. W tym celu należy naładować akumulator do oznak pełnego naładowania, to jest do napięcia powyżej 14,4 V utrzymującego się stale na jego biegunach podczas ładowania przez co najmniej godzinę, przy jednoczesnym dość intensywnym wydzielaniu się wodoru w celach.

REKLAMA

Zobacz też: Co zrobić po zgubieniu kluczyka w samochodzie bez blokady kierownicy?

REKLAMA

Po oczyszczeniu biegunów oraz klem i zamontowaniu tak naładowanego akumulatora w samochodzie, należy odciąć dopływ paliwa do silnika aby w czasie testu nie nastąpiło jego uruchomienie lub zalanie. Można to zrobić różnymi sposobami, np. przez zdjęcie i zaciśnięcie elastycznego przewodu paliwowego pomiędzy pompą paliwa i gaźnikiem lub pompą wtryskową. Należy przy tym pamiętać o możliwości wywołania pożaru, gdyby paliwo sączyło się ze źle zabezpieczonego przewodu.

Kolejną czynnością jest uruchomienie rozrusznika i zmierzenie czasu, jaki upłynie do rozładowania akumulatora, czyli do chwili, gdy rozrusznik przestanie obracać wałem korbowym silnika przy jego nieprzerwanej pracy. Jeżeli czas ten wyniósł w temperaturze poniżej minus 12 stopni co najmniej pół minuty, można uznać, ze akumulator ma bardzo ograniczoną, ale nadal dostatecznie dużą zdolność rozruchową. Test, przeprowadzany w temperaturze około +18 stopni, trwający nieprzerwanie co najmniej 1,5 minuty, świadczy o dobrej kondycji akumulatora, który z pewnością wytrzyma jeszcze niejedną zimę.

Nie przedłużać testu ponad trzy minuty. Natychmiast po jego zakończeniu należy poddać akumulator ładowaniu prostownikiem do oznak pełnego naładowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdolność rozruchowa akumulatora, podawana najczęściej w minutach, jest parametrem łatwym do zmierzenia, choć zazwyczaj nie mierzonym z uwagi na jej pozorną czasochłonność i konieczność zastosowania odpowiednio dużego obciążenia. W przypadku akumulatorów starej konstrukcji było to proste. Do pomiaru służyły specjalne widełki pomiarowe z rezystorem, którymi można było sprawdzić aktualny stan każdego z ogniw akumulatora. Dziś, gdy połączenia pomiędzy celami akumulatora są niedostępne, możliwy jest jedynie pomiar zdolności rozruchowej całego akumulatora.

Zobacz też: Absurdy konstrukcyjne w zabytkowych pojazdach

REKLAMA

Wielkość maksymalnego prądu rozruchowego, jaki można czerpać z nowego akumulatora w określonej temperaturze (zwykle +18 stopni Celsjusza) jest często podawana na etykietach akumulatorów. Maleje ona z czasem w wyniku naturalnego zużycia płyt akumulatora, w tym głównie ich zasiarczania, bądź też w wyniku wadliwej eksploatacji akumulatora. Parametr ten ma małe znaczenie praktyczne.

Zazwyczaj do rozruchu zimnego silnika, nawet podczas mrozów, jest potrzebne mniejsze natężenie prądu, niż możliwe do uzyskania z naładowanego akumulatora w pierwszych dwóch-trzech latach jego eksploatacji. Potem, gdy akumulator utraci część swojej pojemności elektrycznej, może być z tym problem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA