| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Eksploatacja > Jak wymienić dętkę?

Jak wymienić dętkę?

Nie wszystkie felgi w pojazdach zabytkowych są na tyle szczelne, że można na nie założyć opony bezdętkowe. Jeszcze pięćdziesiąt lat temu stosowanie dętek było normą.

Z jednej strony koła z dętkami były rozwiązaniem niezbyt bezpiecznym i bywały przypadki „wystrzałów”, czyli gwałtownego zejścia powietrza z koła, co miało najczęściej poważne konsekwencje. Z drugiej strony zapasowa dętka była jak dodatkowe zapasowe koło. Dawała poczucie bezpieczeństwa w sytuacji, gdy po „złapaniu gumy” kierowca założył koło zapasowe i potem długo nie mógł znaleźć czynnego zakładu wulkanizacyjnego, na przykład nocą lub podczas świąt.

Zobacz też: Jak zmniejszyć lub zlikwidować poślizg paska klinowego?

Wymiana dętki w kole nie jest zabiegiem prostym i przyjemnym. Trzeba mieć do dyspozycji odpowiednie narzędzia. Są nimi tak zwane łyżki do opon, czyli pręty o specjalnie ukształtowanych końcach, pozwalające na wykorzystanie mechanizmu dźwigni do zdjęcia krawędzi opony poza obrys obręczy, co otworzy dostęp do dętki. W zastępstwie stosuje się czasem bardzo duże płaskie wkrętaki, ale przy nieumiejętnym posługiwaniu się można nimi uszkodzić zarówno krawędź opony jak i dętkę.

Po spuszczeniu resztek powietrza z dętki po całkowitym wykręceniu z niej zaworka (wentyla) należy oponę „odkleić” od obręczy. Czasem wystarczy położyć koło na płaskim twardym podłożu i stanąć na oponie tak, aby wywierany nacisk skupiał się możliwie najmniejszej powierzchni. Częściej jest konieczne zastosowanie większej siły. Można ją uzyskać dwojako: albo przykładając umiejętnie mniejszy młotek zaostrzonym końcem do obrzeża opony tuż przy obręczy tak aby mógł się wsunąć pomiędzy oponę i obręcz i uderzając weń innym, znacznie cięższym młotkiem, albo przez wywarcie nacisku na oponę masą samochodu. Ponieważ mało kto wozi ze sobą kilka młotków, najczęściej stosuje się sposób drugi.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć się przed skutkami różnych awarii w trasie?

Koło należy ułożyć pod samochodem tak, aby było możliwe ustawienie na jego oponie podnośnika zwanego popularnie lewarkiem. Trzeba to zrobić tak, by podnośnik znajdował się pod miejscem, służącym do jego podstawiania, a jego stopa znajdowała się na oponie jak najbliżej obręczy. Podczas unoszenia samochodu podnośnikiem jego stopa wywiera nacisk na oponę i spycha ją z obręczy.

Kiedy już opona całym obwodem zostanie zsunięta z obręczy, należy jej krawędź wywinąć poza obręcz przy pomocy łyżek, zwracając uwagę, aby jej nie uszkodzić. Następnie należy wcisnąć obudowę zaworka do środka obręczy i wyciągnąć dętkę.

Wkładanie dętki do opony należy poprzedzić wsypaniem do niej sporej garści talku lub w jego zastępstwie mąki kukurydzianej. Dzięki temu dętka łatwiej się ułoży podczas pompowania bez załamań zagięć. Najpierw należy włożyć na miejsce obudowę zaworka, a potem wkładać dętkę sukcesywnie, posuwając się od niej w obie strony. Potem przy pomocy łyżek przełożyć krawędź opony do wnętrza obręczy i napompować dętkę do nominalnego ciśnienia. Należy zwrócić uwagę aby dętka nie została przyciśnięta przez krawędź opony do obręczy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Gajewska – Cygan

Właścicielka i dyrektor zarządzającym w Grupie Tempo

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »