| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Eksploatacja > Jakie oleje silnikowe mogą być używane w niektórych popularnych samochodach, już od dawna nie produkowanych?

Jakie oleje silnikowe mogą być używane w niektórych popularnych samochodach, już od dawna nie produkowanych?

Producenci silników zawsze podają rodzaje zalecanych olejów, którymi można napełniać miski olejowe bez ryzyka, że mogą one zaszkodzić silnikowi. Współczesne oleje są bardzo uniwersalne, a silniki tak dopracowane technologicznie, że w praktyce można w nich stosować dowolne oleje o zalecanej lepkości.

Z silnikami już dawno wycofanymi z produkcji jest pewien problem. W ich instrukcjach są podawane zazwyczaj nazwy zalecanych olejów, których produkcję zarzucono bardzo dawno i dziś ich zdobycie jest niemożliwe. Należy stosować zamienniki, pamiętając aby nigdy do silnika pracującego dotychczas na oleju mineralnym, czyli w praktyce do każdego starszego niż 15 lat, nie wlewać oleju syntetycznego.

Zobacz też: Typy gaźników w autach zabytkowych

W poniższym zestawieniu podajemy lepkość olejów, zalecanych do stosowania w silnikach pojazdów wymienionych marek. Dzięki temu możliwe będzie znalezienie współczesnych odpowiedników olejów produkowanych w dawnych czasach.

Dacia 1300. Olej wielosezonowy: SD SAE 20W/40. Olej zimowy SD 10W/30.
Rodzina Fiatów produkowanych w FSO Żerań i FSM Tychy oraz Polonez. Olej zimowy: SD SAE 20W. Olej wielosezonowy: SD SAE 10W/30 lub SAE 20W/40.
Moskwicz (wszytkie modele). Olej zimowy: SD SAE 20W. Olej wielosezonowy: SD SAE 10W/30 lub SAE 20W/40
Skoda Octavia: Wyłącznie olej wielosezonowy SC SAE 20 W/30
Skoda (pozostałe modele od 1000 MB do 120 L włącznie): Olej letni: SD SAE 30. Olej zimowy: SD SAE 20 W. Olej wielosezonowy: SD SAE 10W/30 lub SAE 20W/40
Warszawa (wszystkie modele): Wyłącznie olej wielosezonowy SC SAE 20 W/30
Wołga M 21 W. Wyłącznie olej wielosezonowy SC SAE 20 W/30
Wołga GAZ 24, oraz WAZ, Zaporożec i Zastava 750. Olej letni: SD SAE 30. Olej zimowy: SD SAE 20W. Olej wielosezonowy: SD SAE 10W/30 lub SAE 20W/40
Nysa i Żuk. Slnik z zapłonem iskrowym. Wyłącznie olej wielosezonowy SC

Zobacz też: Jak samodzielnie smarować miejsca wymagające smarowania w układzie kierowniczym, zawieszenia i hamulcowym?

Ja widać z powyższych przykładów, w ogromnej większości silników z zapłonem iskrowym pochodzących sprzed dwudziestu i więcej lat można bez ryzyka stosować współczesne oleje wielosezonowe. To samo dotyczy silników z zapłonem samoczynnym, przy czym nie można pod żadnym pozorem używać w nich olejów przeznaczonych do silników z zapłonem iskrowym.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Tyniec

Aplikant adwokacki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »