| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Eksploatacja > Jakie części i podzespoły samochodu zabytkowego najczęściej ulegają awariom?

Jakie części i podzespoły samochodu zabytkowego najczęściej ulegają awariom?

Na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego wieku przeprowadzono w Polsce badania, dotyczące częstotliwości awarii, występujących w produkowanych wówczas w Polsce samochodach osobowych. Oto najważniejsze wyniki tych badań.

1. Najczęściej uszkodzeniom ulegają elementy zawieszenia i silniki. Awarie zdarzają się średnio co 14 000 km dla dolnych elementów zawieszenia i co 22 000 km dla elementów górnych.
2. Nieco rzadziej zdarzają się uszkodzenia sprzęgła niezawinione przez użytkownika. Podobna jest częstotliwość awarii urządzeń elektrycznych
3. Najmniejszą awaryjnością odznaczają się skrzynie biegów i przekładnie główne oraz mechanizmy różnicowe. Minimalnie większą awaryjność od nich wykazują wały i przeguby napędowe.
4. Wytrzymałość elementów układu rozrządu jest bardzo wysoka. Najkrócej pracują w nich koła zębate i łańcuchy, wytrzymując średnio około 34 000 km.
5. Awarie uszczelnień i elementów układu wydechowego zdarzają się mniej więcej z częstotliwością awarii silnika.

Zobacz też: Jak kupić używane auto? – sprawdzenie silnika

Podczas tych badań stwierdzono, że najwięcej awarii zdarza się w samochodach o przebiegu 30 - 40 000 kilometrów. Następny „niebezpieczny” okres eksploatacji samochodu występuje po przejechaniu 60 000 kilometrów, kiedy obok uszkodzeń mechanicznych, wynikających z wad wykonawczych i wad materiałowych pojawiają się także usterki o podłożu starzeniowym.

Interesujące jest także, że aż 63% uszkodzeń samochodu ma w tym okresie podłoże stricte tribologiczne, przy czym występują one przeważnie w słabych ogniwach układów mechanicznych. Tak więc na awaryjność pojazdów, produkowanych na początku II połowy XX wieku, główny wpływ miały procesy tribologiczne i dziś, podczas napraw i remontów samochodów, pochodzących z tamtych lat należy przede wszystkim zajmować się częściami i elementami, których owe procesy dotyczą bezpośrednio.

Oczywiście nie można wykluczyć równoległego występowania innych usterek, a zwłaszcza wynikających z niestarannego wykonania i montażu zespołów i podzespołów, niedokładnie przeprowadzonych procesów technologicznych, w tym obróbki cieplnej itp. Usterki te, z uwagi na bardzo długi okres eksploatacji pojazdu zabytkowego, prawdopodobnie ujawniły się wiele lat temu i zostały wówczas usunięte.

Zobacz też: Jak znaleźć przyczynę trudnego rozruchu silnika gorącego?

Jeżeli jednak pojazd nie był eksploatowany, ponieważ dla ówczesnego właściciela stanowił lokatę kapitału, lub był eksploatowany bardzo rzadko i jego średni roczny przebieg wynosił około 1000-2000 km, należy liczyć się z możliwością wystąpienia tych usterek w każdej chwili. Podobnie trzeba brać pod uwagę możliwość wystąpienia awarii w wyniku procesów tribologicznych.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

HR Tools

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »