| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Eksploatacja > Jakie części i podzespoły samochodu zabytkowego najczęściej ulegają awariom?

Jakie części i podzespoły samochodu zabytkowego najczęściej ulegają awariom?

Na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego wieku przeprowadzono w Polsce badania, dotyczące częstotliwości awarii, występujących w produkowanych wówczas w Polsce samochodach osobowych. Oto najważniejsze wyniki tych badań.

1. Najczęściej uszkodzeniom ulegają elementy zawieszenia i silniki. Awarie zdarzają się średnio co 14 000 km dla dolnych elementów zawieszenia i co 22 000 km dla elementów górnych.
2. Nieco rzadziej zdarzają się uszkodzenia sprzęgła niezawinione przez użytkownika. Podobna jest częstotliwość awarii urządzeń elektrycznych
3. Najmniejszą awaryjnością odznaczają się skrzynie biegów i przekładnie główne oraz mechanizmy różnicowe. Minimalnie większą awaryjność od nich wykazują wały i przeguby napędowe.
4. Wytrzymałość elementów układu rozrządu jest bardzo wysoka. Najkrócej pracują w nich koła zębate i łańcuchy, wytrzymując średnio około 34 000 km.
5. Awarie uszczelnień i elementów układu wydechowego zdarzają się mniej więcej z częstotliwością awarii silnika.

Zobacz też: Jak kupić używane auto? – sprawdzenie silnika

Podczas tych badań stwierdzono, że najwięcej awarii zdarza się w samochodach o przebiegu 30 - 40 000 kilometrów. Następny „niebezpieczny” okres eksploatacji samochodu występuje po przejechaniu 60 000 kilometrów, kiedy obok uszkodzeń mechanicznych, wynikających z wad wykonawczych i wad materiałowych pojawiają się także usterki o podłożu starzeniowym.

Interesujące jest także, że aż 63% uszkodzeń samochodu ma w tym okresie podłoże stricte tribologiczne, przy czym występują one przeważnie w słabych ogniwach układów mechanicznych. Tak więc na awaryjność pojazdów, produkowanych na początku II połowy XX wieku, główny wpływ miały procesy tribologiczne i dziś, podczas napraw i remontów samochodów, pochodzących z tamtych lat należy przede wszystkim zajmować się częściami i elementami, których owe procesy dotyczą bezpośrednio.

Oczywiście nie można wykluczyć równoległego występowania innych usterek, a zwłaszcza wynikających z niestarannego wykonania i montażu zespołów i podzespołów, niedokładnie przeprowadzonych procesów technologicznych, w tym obróbki cieplnej itp. Usterki te, z uwagi na bardzo długi okres eksploatacji pojazdu zabytkowego, prawdopodobnie ujawniły się wiele lat temu i zostały wówczas usunięte.

Zobacz też: Jak znaleźć przyczynę trudnego rozruchu silnika gorącego?

Jeżeli jednak pojazd nie był eksploatowany, ponieważ dla ówczesnego właściciela stanowił lokatę kapitału, lub był eksploatowany bardzo rzadko i jego średni roczny przebieg wynosił około 1000-2000 km, należy liczyć się z możliwością wystąpienia tych usterek w każdej chwili. Podobnie trzeba brać pod uwagę możliwość wystąpienia awarii w wyniku procesów tribologicznych.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Chmielniak

Specjalista prawa karnego gospodarczego, autor bloga Białe kołnierzyki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »