REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uruchomić silnik, który nie chce „zaskoczyć”?

Jakubowski Ryszard
Jak uruchomić silnik, który nie chce „zaskoczyć”? Fot. Fotolia
Jak uruchomić silnik, który nie chce „zaskoczyć”? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Co zrobić, jeśli rozrusznik kręci silnikiem, a ten z uporem nie chce zapalić? Trudności podczas rozruchu silnika nie świadczą o jego awarii. Oto kilka porad.

Bez względu na porę roku podczas uruchamiania silnika należy pamiętać, aby uruchamiać rozrusznik na krócej niż 5 sekund. Jeżeli silnik nie zacznie w tym czasie pracować, radzi się odczekać przy wyłączonej stacyjce co najmniej kilkanaście sekund i ponowić próbę. Nie naciskać przy tym na pedał gazu, chyba że instrukcja fabryczna zaleca inaczej.

REKLAMA

Częstą przyczyną nieskutecznego rozruchu jest zawodna pamięć kierowcy. Chociaż dziś samochody mają automatyczne ssanie czy, w przypadku silnika wysokoprężnego, automatyczne włączanie świec żarowych. Przed próbą rozruchu należy upewnić się, że zostały wykonane wszystkie zalecane w instrukcji obsługi pojazdu czynności.

Do rozruchu rozgrzanego silnika nie wolno stosować „ssania” . Nie powinno się też uruchamiać świec żarowych (w silniku Diesla), jeżeli nie ma automatu, który nimi steruje.

Po kilku bezowocnych próbach trzeba zacząć poszukiwania przyczyny „nieposłuszeństwa” maszyny. A więc zobaczyć, co dzieje się pod maską.

W przypadku silnika benzynowego wyraźny zapach paliwa będzie sugerował zalanie silnika i świec. Można temu zaradzić przez powolne wciśnięcie do oporu pedału gazu przy wyłączonym „ssaniu”, a następnie uruchomienie rozrusznika na 5 do 10 sekund. Silnik powinien odpalić już za drugim lub trzecim razem. Jeżeli tak się nie stanie, należy nadal podejmować próby, ale nie dopuścić do całkowitego rozładowania akumulatora. Konieczne są dłuższe przerwy między każdą próbą rozruchu. W ostateczności należy odczekać kilkanaście minut aż paliwo odparuje z elektrody świecy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Kiedy wymieniać świece?

Jeżeli w samochodzie za zapłon odpowiada urządzenie elektroniczne (moduł) lub komputer, można podejrzewać jego uszkodzenie. Nie wolno sprawdzać tradycyjnymi sposobami (poprzez zdjęcie przewodu ze świecy), czy pojawia się wysokie napięcie na przewodach zapłonowych. Tak więc, gdy paliwo dopływa, silnik nie jest zalany, instalacja zapłonowa nie zawilgocona, a nam nie udaje się uruchomić pojazdu, pozostaje wezwać pomoc drogową.

W samochodach wyposażonych w automatyczne skrzynie biegów nie wolno podejmować prób uruchamiania silnika „na pych” lub podczas holowania przez inny pojazd.

Gdy silnik wysokoprężny nie chce „zaskoczyć”, przyczyn może być co najmniej kilka. Pierwszą jest uszkodzenie automatu sterującego świecami żarowymi. To, czy dopływa do nich prąd, można łatwo sprawdzić czujnikiem złożonym z kilkuwatowej żarówki na dwóch przewodach. Jeden przewód łączymy z nakrętką dowolnej świecy, do której dochodzi przewód z automatu, drugi – do jakiejkolwiek metalowej części silnika. Po włączeniu „grzania” żarówka powinna się zaświecić. Oczywiście końce przewodów muszą być izolowane.

Zobacz również: Jak naprawić połączenia elektryczne?

Jeżeli napięcie dopływa do świec żarowych, to z pewnością nie dopływa paliwo do wtryskiwaczy. Można się o tym przekonać, wykonując próbę odpowietrzenia układu wtryskowego zgodnie z zaleceniami instrukcji danego samochodu. Czasem przyczyną odcięcia dopływu paliwa jest zatkanie filtra paliwa – pomaga jego wymiana, połączona z odpowietrzeniem. Zimą przy bardzo silnych mrozach paliwo (olej napędowy) robi się tak gęste, że nie jest w stanie przecisnąć się przez mikrokanaliki filtra. W takiej sytuacji pomocne, choć nie zawsze, może być ogrzanie filtra np. przez polewanie go po wierzchu gorącą wodą lub zastosowanie kompresów z gorących szmat. Nie wolno używać otwartego ognia.

Warto pamiętać, że po rozładowaniu akumulatora podczas bezowocnych prób rozruchu można skorzystać z uprzejmości innego kierowcy i wziąć od niego trochę prądu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA