| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie zespołem > Zmiany - sposób na przetrwanie i szansa na sukces. Jak wprowadzić je w firmie?

Zmiany - sposób na przetrwanie i szansa na sukces. Jak wprowadzić je w firmie?

Większość ludzi podchodzi do zmian w sposób sceptyczny. Zauważył to już Józef Ignacy Kraszewski, pisząc: „Ludzie boją się zmian, nawet na lepsze”, potwierdzają to także współczesne badania. Wszystko dlatego, że nasz mózg w większości przypadków woli „chodzić utartymi ścieżkami” zamiast dostarczać sobie dodatkowego wysiłku. Jeśli jednak byśmy się nie zmieniali, to już dawno byśmy wyginęli. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku biznesu. Jak więc skutecznie wprowadzać zmiany w firmie i czy można się do tego przygotować?

Strach się bać?

Często jedyne, co powstrzymuje nas przed zmianami, to strach. Nie bez powodu najlepiej z ich wdrażaniem radzą sobie osoby, które stosunkowo łatwo podejmują decyzje, nie boją się ryzyka i panują nad emocjami. Pozostali zwykle decydują się na wprowadzenie nowych rozwiązań dopiero wtedy, gdy obawa przed brakiem działania jest większa niż strach związanych z jego podjęciem. W ich przypadku jednym ze sposobów dokonywania trwałych zmian jest właściwa ocena dobrych i złych stron danej sytuacji. Dlaczego? Ponieważ dopiero gdy przeanalizujemy i dobrze zrozumiemy argumenty za i przeciw, znajdziemy się w punkcie, który pozwoli zastanowić się nad tym, jakie siły nas hamują i z tego względu należy je osłabić, a które mają właściwości napędowe i dobrze będzie je wzmocnić. Może też okazać się, że warto nabrać dystansu i poszukać głębiej przyczyn myślenia, które dotychczas nastawiało nas przeciwko zmianie.

Dlaczego tak często się nie udaje?

Każdego dnia organizacje na całym świecie podejmują próby wprowadzenia często dużych i kosztownych zmian, których celem jest poprawa status quo. Zanim jednak przystąpi się do takiego działania warto, a wręcz należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań, między innymi: Jakie są metody wprowadzania zmian? Co zmiana pozwala zyskać organizacji? Jakie są kluczowe kamienie milowe takiego procesu? Jeśli tego nie zrobimy, narażamy się na ryzyko, które ponosi wiele firm – szacuje się bowiem, że od 50% do nawet 70% prób wprowadzania nowych rozwiązań jest nieudanych.

Niektóre zmiany giną nagle, ale są i takie, które „umierają” długo, rujnując zasoby firmy oraz morale i energię jej pracowników. Za śmierć zmiany w organizacji zgodnie z teorią Blancharda może być odpowiedzialnych 13 podejrzanych, a często – jak w dobrym kryminale – „morderca” nie działa sam. W czasie pracy z organizacjami przeprowadzamy więc „śledztwo”, zastanawiamy się nad znanymi im zmianami spotkanymi w przeszłości, których nie udało się wprowadzić. Próbujemy znaleźć powód i typujemy podejrzanego. I najważniejsze – zastanawiamy się, jak uniknąć takiej sytuacji w przyszłości.

Kluczowe elementy sukcesu

Sukces wdrożenia zmiany w organizacji polega na połączeniu trzech elementów: wiedzy (jak wykonać zadanie?), umiejętności (jak je zrealizować?) i świadomości (kto będzie się do tego najlepiej nadawał?). Niezależnie od przyczyny zaistnienia zmiany i obszaru, który będzie ona obejmować, należy pamiętać, że zarządzanie nią wymaga podejścia procesowego. Ważne będzie wyznaczenie kolejnych, logicznie następujących po sobie etapów. Na poziomie operacyjnym może skorzystać z modelu J. Kottera, który pozwala w konkretnych ośmiu krokach przejść implementację zmiany w organizacji. Na poziomie strategicznym z kadrą zarządzającą dobrze z kolei przeprowadzić proces analizy oparty na modelu DICE (ang. duration – integrity – commitment – effort). Model ten wymaga dodatkowego wysiłku oraz otwartego konfrontowania się z rzeczywistością, jednak w zamian zwiększa szanse na sukces w postaci udanie wprowadzonej zmiany, a to z kolei dowodzi o zdolnościach adaptacji firmy.

Grzegorz Mielewski

trener biznesu z firmy doradczo-szkoleniowej Integra Consulting Poland

Menedżer i licencjonowany trener biznesu z wieloletnim doświadczeniem na stanowiskach najwyższych szczebli organizacji. Specjalizuje się w szkoleniach z zakresu rozwijania umiejętności handlowych oraz kompetencji takich jak np. kierowanie zespołem, zarządzanie sobą w czasie, przywództwo, negocjacje w biznesie, efektywna komunikacja czy zasady i metody oceniania realizacji celów i kompetencji pracowników. Prowadził liczne warsztaty dla kierowników sprzedaży typu "Train the Trainers" w międzynarodowych koncernach. Praktyk w zakresie coachingu menedżerskiego, negocjacji oraz zarządzania nie tylko zespołem, ale i firmą średniej wielkości.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Anna Mosiej

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK