| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie zespołem > Rola menedżera HR w zarządzaniu relacjami ze związkami zawodowymi

Rola menedżera HR w zarządzaniu relacjami ze związkami zawodowymi

Sprawne i efektywne zarządzanie relacjami ze związkami zawodowymi wymaga przejrzystego uregulowania zasad współpracy i odpowiedzialności. Ważne jest także zrozumienie wzajemnych potrzeb i oczekiwań pracodawcy, pracowników i związku zawodowego, a także proaktywnej postawy oraz konsekwencji w działaniu ze strony pracodawcy. Jest to rola menedżera HR.

Z punktu widzenia prawidłowego i skutecznego zarządzania relacjami ze związkami zawodowymi, rekomendowane jest w pierwszej kolejności wyznaczenie jednej lub kilku osób upoważnionych do kontaktowania się ze związkami zawodowymi w imieniu pracodawcy. Najczęściej będzie to dyrektor HR lub inna osoba odpowiedzialna za sprawy personalne. Ma to znaczenie z kilku względów. Po pierwsze, pozwala w sposób przejrzysty rozłożyć odpowiedzialność w ramach podmiotu będącego pracodawcą (np. spółki), która niekoniecznie musi pozostawać przy zarządzie. Po drugie, daje możliwość skoordynowania działań ze strony pracodawcy i efektywnego zarządzania relacjami ze związkami zawodowymi. Po trzecie wreszcie, ułatwia również związkowi zawodowemu dotarcie do pracodawcy i umożliwia bieżący kontakt w sprawach dotyczących działalności związkowej.

Relacje ze związkiem zawodowym z istoty swojej wymagają znacznego zaangażowania ze strony pracodawcy, tym bardziej jeżeli mają faktycznie służyć interesowi pracowników. Szczególną rolę w tym zakresie odgrywa właśnie menedżer HR (lub inna osoba z działu personalnego wyznaczona do kontaktów ze związkami zawodowymi), który najlepiej zna bieżące sprawy pracownicze i jest w stanie zidentyfikować podstawowe problemy oraz właściwie odpowiedzieć na oczekiwania i żądania związku zawodowego.

Uregulowanie zasad współpracy

Kolejnym krokiem w budowaniu relacji ze związkiem jest uregulowanie zasad wzajemnej współpracy. Powszechnie obowiązujące przepisy regulują wprawdzie wzajemne prawa i obowiązki pracodawcy i związków zawodowych, niemniej jednak wiele praktycznych kwestii związanych z wykonywaniem tych praw i obowiązków pozostaje nieuregulowanych. To z kolei bywa przedmiotem wątpliwości i sporów pomiędzy pracodawcą a związkiem, a niekiedy staje się podstawą wytaczania pod adresem pracodawcy zarzutów utrudniania działalności związkowej.

Przykładem są zwolnienia od pracy przysługujące działaczom związkowym. Powszechnie obowiązujące przepisy nakładają na pracodawcę obowiązek udzielenia zwolnienia na wniosek związku zawodowego. Nie regulują natomiast tego, jak taki wniosek powinien wyglądać, w jaki sposób powinien zostać złożony czy w jakim terminie. A także co dokładnie powinien zawierać czy wreszcie, kto decyduje o terminie wykorzystania zwolnienia – pracodawca czy związek?

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Między profitem pracodawcy a profitem pracowników

W artykule omówiono m.in. następujące zagadnienia:

  • Porozumienie o współpracy
  • Tajemnica przedsiębiorcy
  • Niezależność związkowa
  • Komunikacja z pracownikami
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Aneta Nowak-Piechota

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »