| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie zespołem > Jak stereotypy wpływają na relacje w pracy?

Jak stereotypy wpływają na relacje w pracy?

W firmach międzynarodowych stereotypy nierzadko utrudniają nawiązywanie i utrzymywanie relacji między członkami wielokulturowych zespołów. Celem badania przeprowadzonego przez Carlosa Rodríguez-Lluesmy z IESE Business School oraz Paula M. Leonardiego z Uniwersytetu Northwestern było ustalenie, co skłania nas do wyrabiania sobie opinii o współpracownikach na podstawie ich przynależności kulturowej.

Analizie poddano pracę grupy inżynierów zatrudnionych przez korporację samochodową. Oddziały firmy mieściły się w Meksyku, Stanach Zjednoczonych i Indiach, a zadaniem inżynierów było udoskonalanie produktów w zespołach składających się z przedstawicieli każdego oddziału. Prawie nigdy nie mieli ze sobą bezpośredniego kontaktu – komunikacja odbywała się drogą mailową, telefonicznie lub za pomocą komunikatorów internetowych.

Zbadano sposób, w jaki zespół meksykański postrzegał swoich zagranicznych współpracowników oraz to, w jaki sposób myślał, że jest postrzegany przez zespoły z dwóch pozostałych oddziałów.

Stereotypy

Okazało się, że Meksykanie postrzegają amerykańskich i indyjskich inżynierów przez pryzmat silnych stereotypów. Ponadto przedstawiciele meksykańskiego oddziału byli przekonani, że pracownicy z innych państw uważają ich za leniwych, gadatliwych i niezdolnych do wyjścia poza utarte schematy.

Informując o postępach swoich prac, Meksykanie kierowali się stereotypami przyjętymi wobec inżynierów pracujących w Indiach i Stanach Zjednoczonych. W mniemaniu zespołu meksykańskiego, przesyłane raporty odzwierciedlały to, co jego zagraniczni współpracownicy chcieli usłyszeć.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Konsekwencje

Sposób, w jaki zespół meksykański przedstawiał swoją pracę inżynierom amerykańskim, był nie do końca dokładny. Zespół amerykański był postrzegany przez meksykańskich pracowników jako najlepszy z najlepszych. Wynikało to z tego, że oddział w Stanach był większy i działał wiele lat dłużej niż pozostałe. Amerykańscy inżynierowie chcieli oprzeć wspólne relacje na współpracy, swobodnym zadawaniu pytań i stosowaniu się do standardowych procedur. Tymczasem ich meksykańscy współpracownicy byli przekonani, że oczekiwania Amerykanów są zupełnie inne. Choć meksykański zespół wykonywał swoją pracę prawidłowo, w raportach nie zamieszczał dokładnych opisów wykonywanych działań. W rezultacie amerykańscy inżynierowie zaczęli ostrożniej podchodzić do współpracy z Meksykanami.

Tymczasem współpraca z indyjskim oddziałem przebiegała płynnie. Zespół meksykański postrzegał inżynierów indyjskich jako grupę o „niskim statusie”, ponieważ indyjski oddział założono stosunkowo niedawno i Meksykanie założyli, że inżynierowie nie są wystarczająco kompetentni. Oddział w Meksyku starał się pomóc swoim współpracownikom, dając dobry przykład. Zespół indyjski był informowany o wszystkich działaniach meksykańskich inżynierów i w efekcie jego praca była bardziej wydajna.

Wsparcie urzędów pracy dla przedsiębiorców

Wzajemne postrzeganie się

Jak Meksykanie postrzegają swój zespół?

Co zespół meksykański myśl o inżynierach z Indii i Stanów Zjednoczonych?

W jaki sposób inżynierowie amerykańscy postrzegają zespół meksykański na podstawie otrzymywanych od niego informacji?

Konsultacje – czy zespół zadaje pytania, gdy czegoś nie wie?

Zdecydowanie tak

Niechętnie angażują się w konsultacje (przy czym zespół meksykański był przekonany, że pozostałe oddziały żywią wobec niego stereotyp nadmiernej gadatliwości)

Niechętnie angażują się w konsultacje

Współpraca – czy zespół jest chętny do współpracy?

Zarówno czynnie, jak i biernie

Indywidualiści (przy czym Meksykanie byli przekonani, że pozostałe oddziały postrzegały ich jako leniwych i niesamodzielnych)

Przeciwni współpracy

Innowacje – czy zespół stosuje standardowe procedury?

Zespół pracuje zgodnie z obowiązującymi standardowymi procedurami

Nigdy nie przestrzegają zasad (przy czym zespół meksykański był przekonany, że pozostałe oddziały uważały go za nieinnowacyjny)

Nigdy nie przestrzegają zasad

Organizacja dnia sprzyjająca efektywności

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Filip Barański

Prawnik, specjalista w zakresie obsługi prawnej podmiotów gospodarczych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »