REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Induction Day – jak dobrze wprowadzić nowego pracownika

Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Nowy pracownik /fot. Fotolia
Nowy pracownik /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pierwsze dni w nowej pracy to zawsze spore przeżycie zarówno dla pracownika, który musi dopiero odnaleźć się w strukturach firmy, jak i dla pracodawcy, który przez pewien czas musi pogodzić się z pewnymi zaburzeniami w sprawnie działającym przedsiębiorstwie.

Stosunkowo nową metodą, pomocną przy wdrażaniu nowych pracowników do ich zajęć, jest, nieposiadający jak na razie polskiej nazwy, program Induction Day. Chociaż nazwa kojarzy się raczej z dniem rozpoczęcia zajęć na amerykańskich uczelniach (i prawdopodobnie właśnie od niego pochodzi), w rzeczywistości jest to szereg czynności, które mają na celu wprowadzenie nowicjusza w struktury organizacji.

REKLAMA

Jak to wygląda?

Chociaż nazwa Induction Day sugeruje wprowadzenie tego programu w ciągu jednego dnia, zwykle tego typu przedsięwzięcia realizowane są długofalowo. Rozpoczynają się od razu, w pierwszym dniu pracy nowo zatrudnionej osoby i trwają tak długo, aż nowicjusz zapozna się z tajnikami funkcjonowania firmy. Zazwyczaj zaraz po spotkaniu z bezpośrednim przełożonym nowy pracownik poznaje swojego opiekuna zwanego buddym(kolegą) czy bardziej swojsko - opiekunem. Taka osoba ma za zadanie odpowiadać na wszelkie pytania i wątpliwości nowo zatrudnionego człowieka, wprowadzać w projekty, w których ma on uczestniczyć, a także - czy też może przede wszystkim - oprowadzić go po siedzibie firmy, i zapoznać ze współpracownikami. Bardzo ważnym aspektem jest też zapoznanie nowego pracownika nie tylko z formalnym kodeksem pracy, ale także z jego nieformalnym wydaniem, aby nowicjusz nie musiał się uczyć na własnych, czasami przykrych doświadczeniach, jak prowadzić rozmowy z poszczególnymi współpracownikami oraz z przełożonymi czy jak funkcjonuje firma pod względem organizacyjnym. Opiekun ma za zadanie zapoznać swojego podopiecznego także z całkiem przyziemnymi sprawami - gdzie można udać się na lunch czy można pozwalać sobie na przerwy na papierosa, co można trzymać na biurku.

Zobacz: Zgrany zespół to podstawa

Buddy, czyli opiekun-kolega

Funkcję buddy’ego zwykle pełni przełożony lub menedżer. Często jednak nie dysponują oni wystarczającą ilością czasu, potrzebną do wprowadzenia nowego pracownika, szczególnie, gdy są odpowiedzialni za pracę dużych działów. Wtedy zwykle funkcję opiekuna-kolegi przejmuje pracownik z tego samego działu, który posiada dłuższy staż pracy w danej firmie i który już bez problemu porusza się w firmowych schematach.

Induction Day to wymierne korzyści

REKLAMA

Korzyści wynikające z wprowadzenia tego programu są widoczne zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Nowo zatrudnione osoby często czują się zagubione wśród swoich nowych obowiązków, co powoduje pewien chaos w ich działaniach. Natomiast gdy w każdej chwili mogą liczyć na wsparcie opiekuna, łatwiej i szybciej adaptują się do nowych warunków. Dodatkowo pewność, że ma się za sobą osobę, która zawsze może służyć radą w różnych kwestiach, wpływa też na większe zaangażowanie w wykonywane obowiązki i zachęca do szybszego wzięcia odpowiedzialności za swoje działania. Równie istotne jest posiadanie jednego, określonego opiekuna, gdyż dzięki temu można wyeliminować sytuacje, w których nowicjusz jest odsyłany coraz to do innej osoby, która z pewnością „wie lepiej”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przede wszystkim ta inicjatywa znacznie skraca czas, w którym nowo przyjęty pracownik jest niemal bezproduktywny. Pracownik w krótkim czasie może zapoznać się z rzeczywistymi oczekiwaniami pracodawcy, zasadami organizacji firmy oraz procedurami, więc nie traci już na to godzin przeznaczonych na zwykłą, wydajną pracę.

Zobacz:

Wpływ na wizerunek firmy

Pracodawcy doceniają także wpływ programu Induction Day na kształtowanie wizerunku firmy. Dzięki temu przedsięwzięciu potencjalni pracownicy będą uważali dane miejsce pracy za przyjazne dla nowo zatrudnionych. Pracownik, dla którego aklimatyzacja w nowym miejscu pracy przebiegła bezstresowo, może stać się ambasadorem swojej firmy i przekazywać jej pozytywny obraz w rozmowach z przyjaciółmi czy za pomocą serwisów społecznościowych. Induction Day jest zatem świetnym rozwiązaniem zarówno dla pracowników, którzy podejmują nowe zawodowe wyzwania, jak i pracodawców pragnących świadomie budować swój rynkowy wizerunek.

Zobacz: Atmosfera w pracy - działanie we wspólnym celu

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA