| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie zespołem > Zapotrzebowanie na menedżerów

Zapotrzebowanie na menedżerów

Kadra kierownicza w firmie to jednocześnie wysokiej klasy specjaliści w swojej branży, ale także osoby doskonale radzący sobie z zarządzaniem zespołem. Wbrew pozorom konkurencja na rynku pracowniczym nie jest aż tak duża, toteż firmom trudno jest wyszukać dobrego kandydata przez tradycyjne ogłoszenie w prasie. Jak więc odbywa się rekrutacja na stanowiska menedżerskie?

Drugim standardem, jednak koniecznym tylko w przypadku poszukiwań poza murami przedsiębiorstwa jest list motywacyjny. Kolejnym etapem są wywiady. W przypadku rekrutacji na najwyższe stanowiska w dalszym ciągu aż  3/4 rozmów prowadzą kierownicy, tylko co ósma prowadzona jest przez firmę zewnętrzną. Zdarza się także, że decyzje podejmowane są na podstawie: testów psychologicznych, assesmentcentre, czyli centrum oceny, bądź na podstawie ewaluacji potencjału kadry.

Zobacz: Jak motywować pracowników?

Selekcja kandydatów

Wracając do etapów rekrutacji S. Przytuły, należy wymienić podstawowe strategie selekcji kandydatów. Jest to tzw. „play off”, czyli eliminowanie najsłabszych w danym etapie lub kompensacja, czyli podejmowanie decyzji po przejściu przez wszystkie etapy. Można oczywiście łączyć obie strategie.

Kryteria selekcji mogą być bardzo różne, zależne od branży i sektora w jakim działa przedsiębiorstwo. Te najbardziej kluczowe są jednak zawsze podobne, np. doświadczenie na stanowisku kierowniczym, wyższe wykształcenie, najlepiej, gdy jest ono związane z biznesem i zarządzaniem, bardzo dobra znajomość języków obcych (najlepiej gdy jest to biegły angielski i jeden lub dwa inne, europejskie), motywacja do pracy za granicą oraz umiejętność pracowania w zespole międzykulturowym i zarządzania nim. Ważna jest też osobowość. Tylko osoba, która wykazuje dużą inicjatywę, jest kreatywna i ma ambicje zawodowe da sobie radę na stanowisku kierowniczym.

Amerykański model rekrutowania menedżerów

W wielkich międzynarodowych przedsiębiorstwach różnice kulturowe stanowią jeden z najbardziej kluczowych determinantów. Można nawet wyróżnić trzy podstawowe modele zarządzania kadrami: europejski, amerykański i japoński, jednak każdy dodatkowo się dzieli.

Dla przykładu, można wspomnieć, jak wygląda pozyskiwanie kadry kierowniczej w firmach amerykańskich. Ważne jest to, że decyzje podejmują oddziały w Polsce, nie centrala, głównie ze względu na odległości między USA a Polską.  Przeważnie rekrutuje się z wewnątrz, dzieje się tak aż w  89% przypadków. Najczęściej proces oparty jest o awans (przy podejmowaniu decyzji korzysta się z bazy high potentials). Rzadziej szuka się na zewnątrz, przez ogłoszenia w prasie i staże studenckie. W przypadku najwyższych stanowisk kierowniczych, nie można zapomnieć o headhunterach, którzy czasem namawiają nawet pracowników z firm konkurencyjnych.

Po wstępnym zapoznaniu się z kandydatami, przychodzi czas na selekcję. Kluczowymi kryteriami jest tu wrażliwość na różnice kulturowe, zdolności interpersonalne, wysokie ambicje, kreatywność oraz podstawowe wymagania: wykształcenie i doświadczenie. Rekrutujący posługują się przy tym technikami, jak analiza dokumentacji, wywiad, testy psychologiczne, symulacje pracy lub referencjami.

Badania pokazują, że Polacy doskonale dają sobie radę na stanowiskach kierowniczych. Są zdolni do improwizacji, twórczego myślenia nawet pod presją czasu, jednak często lekceważą drobiazgi. Osiągnięcie celu nadrzędnego stawiają ponad wszystko. Decyzje podejmują  intuicyjnie, są gotowi do wysiłku i poświęceń, jednak są też przekorni i nieufni.

Zobacz serwis: Zarządzanie zespołem

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Wal

http://www.w-a-l.pl/

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »