| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie zespołem > Zarządzanie w czasach kryzysu

Zarządzanie w czasach kryzysu

Każdy wie, że sytuacja gospodarcza uległa zmianie. Wymaga to zatem także zmian w naszym działaniu i znalezienia nowych ścieżek. Prosperity przyzwyczaiło niektórych do lenistwa i zamykania drzwi innowacyjności. Nie oszukujmy się. Kto w tych czasach sie nie rozwija - musi ustawić się w kolejce po zasiłek dla bezrobotnych.

Jak zrealizować cel

W jaki więc sposób przeciętny menedżer, mając tak mało czasu, ma sobie poradzić z tyloma zadaniami, będąc otoczonym, w jego mniemaniu, niekompetentnym personelem? Jak osoba koordynująca pracę ma się dowiedzieć, w której dziedzinie jego pracownik będzie odnosił sukcesy? Dlaczego jego organizacja w rezultacie idzie na dno? Powodem na pewno nie jest wyczerpanie zasobów, jakie ma pod ręką. Wszystko znajduje się w jego głowie. Tak banalne, a jakże często skomplikowane. Na początek odpowiedzmy na dwa podstawowe pytania:  Czym jest zarządzanie? Na czym polega praca menedżera?

Zarządzanie jest sztuką wykorzystania zasobów do realizacji celów. Skuteczny menedżer organizuje pracę tak, aby wykorzystać kluczowe kompetencje swojego zespołu - deleguje uprawnieniami w sposób przemyślany i świadomy. Takie działanie wymaga wiedzy na temat wachlarza umiejętności współpracowników, mogących wystąpić problemów oraz sposobu radzenia sobie z nimi. Na zarządzanie składa się również wiele innych czynników politycznych, społecznych, ale kluczem do dobrego zarządzania jest sam menedżer i świadomość jego wpływu na pracę innych.

Realia

Przeciętny menedżer zna umiejętności swojego zespołu jedynie z liczb zawartych w raportach i opinii innych pracowników. Rzadko rozmawia z podwładnymi, ponieważ uważa, że nie ma na to czasu. Dodatkowo  mnóstwo zadań na głowie, a terminy gonią. Co z potencjałem ludzi, których tak dokładnie rekrutował? Gwoździem do trumny każdego menedżera jest przekonanie, że ci ludzie będą  zawsze pracować na maksimum swoich możliwości tylko dlatego, że dbają o swoje kariery i mają wielkie ambicje. Bierność kierownika zawsze powoduje spadek produktywności zespołu ze 100% do potrzebnego minimum. Manager mądrze zarządzający ludźmi, którzy są gotowi włożyć serce i swoje umiejętności w wykonywaną pracę, to menedżer z wynikami, menedżer szanowany, z którym chce się współpracować.

Zobacz: Vademecum dla lidera: jakie korzyści płyną z zadawania pytań?

Kultura

Wprowadzając do organizacji kulturę coachingu, jesteśmy w stanie usprawnić jej działanie poprzez przydzielenia odpowiednich osób do odpowiednich stanowisk. Według teorii kultura coachingu jest to system kształtowania postaw coachingowych w organizacji przez menedżera w stosunku do podwładnych. W praktyce objawia się to tworzeniem w pełni świadomego środowiska pracowników, znających swoje mocne i słabe strony, wiedzących, dlaczego pracują w danej organizacji i realizują swoje cele zawodowe.  Dzięki temu uzyskujemy znakomitą płynność realizacji zadań przy zachowaniu najwyższego poziomu ich jakości. Pierwszy krok w tym kierunku należy do menedżera. Powinien on skorzystać z pomocy wewnętrznego lub zewnętrznego coacha.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Anna Bielińska-Piechota

Ekspert ds. Kadr i Płac

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »