| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie zespołem > Jak osiągnąć mistrzostwo w organizacji pracy?

Jak osiągnąć mistrzostwo w organizacji pracy?

Niektóre wprowadzone przez naszych przodków rozwiązania są przez nas używane do dziś. Pomimo iż w połowie XV wieku nie używano takich pojęć, jak „zarządzanie”, „zasoby ludzkie”, „organizacja zhierarchizowana”, przynajmniej nie w znaczeniu, którego używa się obecnie, pewne ogólne zaproponowane wówczas zasady da się wykorzystać do rozwoju ówczesnej organizacji.

Drodzy liderzy! W cechach rzemieślniczych w XV w. ukształtowała się hierarchia, która z powodzeniem mogłaby być zastosowana w gradacji poziomu Waszego rozwoju w organizacji.

Uczeń

Pierwszym poziomem jest „uczeń”. W organizacji osoba taka charakteryzuje się dużym zapałem, olbrzymimi pokładami energii, nie do końca ugruntowaną wiedzą i zadatkami na lidera. Powierza mu się różnorodne funkcje i zadania, także niewielkie zespoły ludzi, aby sprawdzić, jak daje sobie radę w ich realizacji i przewodzeniu grupie. „Uczeń” nie potrafi jeszcze samodzielnie kreować rzeczywistości, ale we współpracy z Czeladnikiem (II stopień w strukturze cechowej) potrafi osiągać dobre rezultaty. W jego rozwoju najważniejsze jest zdobywanie doświadczenia i świadome poznawanie samego siebie. Po pewnym czasie uzyskuje na tyle dużą wiedzę i umiejętności, że jest w stanie przekazywać ją innym.

Czeladnik

Drugim poziomem rozwoju lidera w organizacji jest Czeladnik. Jest to osoba o ugruntowanej wiedzy i pozycji lidera w swoim otoczeniu. Zostaje dostrzeżony w swojej organizacji jako postać nietuzinkowa, która jest gotowa do pracy z „uczniami” w charakterze „bardziej doświadczonego partnera”. W organizacji taka osoba staje się trenerem lub liderem większej grupy jednostek. W odróżnieniu od „ucznia” osoba ta potrafi kształtować rzeczywistość zgodnie z wytyczonymi ogólnymi celami i założeniami organizacji. Czeladnik potrafi oceniać problemy, relatywizować je i rozwiązywać. Buduje swój autorytet wobec innych.

Zobacz: Co dzieje się w firmie, gdy prezes ma mentalność specjalisty?

Mistrz

Trzecim poziomem jest „mistrz”. W cechu rzemieślniczym osiągnięcie tego stopnia było niezwykle trudne, kto wie czy w organizacji nie jest to jeszcze trudniejsze. W XV wieku poza posiadanymi umiejętnościami należało złożyć odpowiednie dokumenty. W XXI wieku trzeba spełniać szereg wymagań otoczenia, aby zostać uznanym za mistrza w swoim fachu. Mistrz oceniany jest w dwóch aspektach, zarówno organizacyjnym, jak i prywatnym. Wymaga się od niego nie tylko wiedzy i doświadczenia z zakresu wykonywanych zadań, ale także odpowiedniej, społecznie akceptowalnej postawy życiowej. Jest to osoba, która zyskuje poparcie otoczenia do kształtowania rzeczywistości, a wręcz, w przeciwieństwie do Czeladnika, tworzenia ram i kierunków rozwoju organizacji. W praktyce są to menedżerowie i trenerzy z najwyższej półki. Charakteryzują się także posiadaniem ogromnego autorytetu wśród swoich współpracowników i słuchaczy.

Przedstawiłem w powyższym artykule jedną z propozycji zhierarchizowania liderów i trenerów w organizacji. Każdy z Was może się ze mną nie zgodzić i zaproponować inny podział. Moja propozycja wynika z długoletnich obserwacji i zwyczajnie się sprawdza. Zaprojektowałem i zaproponowałem pewne szkolenie dla trenerów i liderów organizacji, które może pomóc w przejściu z poziomu „Czeladnika” na poziom „Mistrza”. Jest ono dostępne na stronie Treco.pl – „Modelowanie postawy trenerskiej - osiągnąć mistrzostwo”. Mam nadzieje, że powyższy artykuł pomoże Ci w ocenieniu poziomu samego siebie oraz zachęci do jeszcze bardziej wytężonej pracy w drodze na szczyt.

Zobacz serwis: Zarządzanie zespołem

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Wojciech Krawczyk

Instruktor American Heart Association (pierwsza pomoc).

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »