| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie zespołem > Planowanie w praktyce

Planowanie w praktyce

Nieustanne zmiany rynkowo – gospodarcze wymagają od osób zarządzających przedsiębiorstwem znacznie więcej niż tylko działań koncentrujących się jedynie na bieżącym jego funkcjonowaniu. Aby móc myśleć o rozwoju i wzroście niezbędne staje się posiadanie wizji przyszłości oraz działań na nią wpływających.

Planowanie jest bez wątpienia jednym z kluczowych elementów zarządzania przedsiębiorstwem. Występuje w każdej fazie cyklu życia firmy, czasami bez większego zdawania sobie z tego sprawy. Bardzo często bowiem przedsiębiorca ma wyznaczony cel i ścieżkę do niego prowadzącą. Nie traktuje swoich zamierzeń w kategorii planu, ale zwykłych działań przedsiębiorstwa niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania.

Planowanie można zdefiniować jako decydowanie o działaniach wywołujących określone skutki. W pewnym sensie zatem większość podejmowanych decyzji jest w mniejszym lub większym stopniu powiązanych z planowaniem. Decyzje wywołują określone skutki, często definiowane jako cele, określają działania, którymi owe cele mają być osiągnięte, czyli wpływają na wybór optymalnych rozwiązań oraz pozytywnie oceniają możliwości osiągnięcia zamierzonych rezultatów.

Nawiązując do wcześniejszych definicji etapy planowania można podzielić na analizę obecnej sytuacji przedsiębiorstwa, analizę sytuacji przedsiębiorstwa w trakcie osiągania celów oraz analizę sytuacji przedsiębiorstwa w przypadku osiągnięcia lub nieosiągnięcia zamierzonych rezultatów. Planowanie zatem pozwala doskonale poznać określony obszar funkcjonowania przedsiębiorstwa i powinno wpływać na lepsze zarządzanie posiadanymi zasobami.

Polecamy: Ile zarabia polski menedżer?

Wiedząc czym jest planowanie warto przyjrzeć się etapom, które decydują o sukcesie lub porażce podejmowanych przez zarządzających działań.

  • Identyfikacja celów.

Jasna wizja tego, co przedsiębiorstwo chce osiągnąć wynika z połączenia celów operacyjnych (krótkoterminowych), taktycznych (średnioterminowych) oraz strategicznych (długoterminowych). Same cele mają kluczowe znaczenie w skuteczności działania przedsiębiorstwa. Ważne, aby każdy, pojedynczy cel był sformułowany możliwie najkonkretniej, mierzalny, realny do wykonania, posiadał określony termin realizacji oraz akceptację osób za niego odpowiedzialnych.

  • Określenie warunków niezbędnych do osiągnięcia celów.

Różne cele, ze względu na swój charakter wymagają zaangażowania innych zasobów przedsiębiorstwa oraz mogą zostać zrealizowane w określonej sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa, branży czy ogólnej sytuacji rynkowej. Niestety firmy bardzo często nie poświęcają wystarczająco dużo czasu na zrozumienie determinantów sukcesu i po wyznaczeniu celu od razu starają się szukać rozwiązań, które mogą zamienić plan w rzeczywistość.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

IMPEL Security Polska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »