| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie zespołem > Vademecum dla lidera: jakie korzyści płyną z zadawania pytań?

Vademecum dla lidera: jakie korzyści płyną z zadawania pytań?

Jeśli chcesz być dobry liderem nie skupiaj się tylko na odpowiedziach. Czas najwyższy żebyś i Ty zaczął zadawać pytania. Poznaj wszystkie korzyści jakie płyną z rozbudowy komunikacji także w tę stronę.

Od liderów spodziewamy się przede wszystkim odpowiedzi. Dlatego wielu z nich oduczyło się zadawania pytań, tracąc szanse na lepsze zarządzanie ludźmi, wzmocnienie energii w organizacji oraz własny rozwój.

Większość biznesowych, a często również osobistych porażek jest efektem unikania pytań. W szerszym sensie, dotyczy to zarówno pytań o swoje cele i tożsamość, jak i pytań o to, co teraz zrobić. Zadawanie pytań jest kluczowe w życiu codziennym, zbieraniu i dawaniu informacji zwrotnych, rozwiązywaniu problemów, planowaniu strategicznym, rozwiązywaniu konfliktów czy budowaniu zespołów. Sprzyja też rozwojowi. Gdy ich unikamy, wszystkie te aktywności cierpią: a menadżerowie odcinają się od potencjalnie ważnych źródeł pomysłów i informacji. Rezultatem tego jest mniejsza skuteczność działania.

Lider nie kojarzy się raczej ze słowem „pytanie”. Wyobrażając sobie działania lidera, szefa czy menedżera mamy raczej na myśli słowo „odpowiedź”. Kulturowa rola lidera i jego umiejscowienie na szczycie firmy powodują, że charyzmatyczny lider (a także kompetentny menedżer) kojarzy się przede wszystkim z udzielaniem odpowiedzi. Osoba zarządzająca daną firmą ma szybko podejmować trudne decyzje: tego oczekują też od niego pracownicy. Pytanie jest postrzegane jako oznaka słabości, niewiedzy, wątpliwości.

Zobacz: Planowanie w praktyce

Liderzy łatwo przyzwyczajają się do takiej sytuacji i szybko zaczynają mieć odpowiedź na każdy temat. Ale takie podejście to błąd. Dawanie od razu odpowiedzi raczej odbiera niż daje energię ludziom, raczej ich osłabia niż wzmacnia. Udzielając od razu odpowiedzi menedżer uczy swych ludzi być zależnymi od siebie. Nie stymuluje ich samodzielności. Traci także możliwość pogłębiania własnej wiedzy.

Typy pytań

Dobre pytania definiują wielkich liderów. Pierwszym typem pytań, które stymulują nasze myślenie są pytania, które zadajemy sobie. To pytania dotyczące tożsamości i celów: kim naprawdę jestem, jak jestem powiązany z innymi ludźmi, jak rozwiązać ten konkretny problem w moim życiu, co mogę zrobić by osiągnąć to czego chcę. Jeden z prezesów, z którym pracowałam będący na czele dużej firmy każdego dnia zadawał sobie pytanie: Co mogę dzisiaj zrobić dla moich ludzi, by ich zainspirować? Co mogę zrobić by im służyć, by mogli pracować efektywnie? Każdego dnia wcześnie rano, przed pracą, szedł na spacer i zadawał sobie to pytanie. Robił to by stymulować swój mózg, swoją elastyczność i pamiętać o pokorze oraz odpowiedzialności, która na nim spoczywała.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Łątkowski

Adwokat kościelny, Aplikant adwokacki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »