| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie zespołem > Vademecum dla lidera: jakie korzyści płyną z zadawania pytań?

Vademecum dla lidera: jakie korzyści płyną z zadawania pytań?

Jeśli chcesz być dobry liderem nie skupiaj się tylko na odpowiedziach. Czas najwyższy żebyś i Ty zaczął zadawać pytania. Poznaj wszystkie korzyści jakie płyną z rozbudowy komunikacji także w tę stronę.

4. Lepsza praca zespołowa

Pytania pomagają grupie ludzi rozpoznać i uporządkować ich zbiorową wiedzę. Dzięki zadawaniu pytań, grupa stopniowo będzie osiągała konsensus w swoich odpowiedziach i sprawniej będzie projektowała strategie osiągnięcia celów. Zadawanie pytań sprawia, że pracownicy coraz szerzej widzą perspektywy danego zagadnienia. Pytania, zadawane we właściwym czasie i we właściwy sposób są klejem, który utrzymuje grupę razem.

5. Wzmacnianie innowacji / rozwój innowacji. 

Kreatywność wymaga zadawania pytań, na które odpowiedź nie jest jeszcze znana. Innowacje zdarzają się, kiedy ludzie zaczynają spostrzegać rzeczy w nowy sposób. Dzięki zadawaniu pytań, możliwe staje się uzyskanie nowych perspektyw i patrzenie na rzeczy z różnych punktów widzenia. Innowacje są generowane poprzez dobre pytania zadawane w środowisku, które zachęca do zadawania pytań. Kiedy pracownicy naucza się, że nie dostają odpowiedzi na początku, ale zadaje im się pytania samodzielnie uczą się odnajdywać rozwiązania problemu Zaczną też zadawać pytania dotyczące tego, co konkretnie robią sami sobie. Wzmacnianie sposobu działania opartego na kulturze „zadawania pytań” sprzyja tworzeniu środowiska, które wspiera innowacje, kreatywność i rozwija prawdziwego ducha ciekawości.

Zadawanie pytań zachęca także ludzi do podejmowania ryzyka. A ryzyko poprzedza największe pomysły w historii. Każdy krok ludzkości na przód był poprzedzony tym, że ktoś się zastanawiał w jaki sposób obecna sytuacja może być zmieniona na lepsze.

„Kultura zadawania pytań” jest pojęciem szerszym niż tylko zarządzanie. Dotyczy ona również relacji z klientami, relacji z interesariuszami i całym otoczeniem firmy. Firma, która potrafi pytać, wykorzystuje dialog w rozwoju i uczenia się na każdym poziomie. „Kultura pytań” oznacza też pewne korzyści osobiste: dzięki takiemu modelowi zarządzania pracownicy podejmują lepsze decyzje, łatwiej rozwiązują problemy. Rośnie również ich samoświadomość (i umiejętność odpowiedzi na ważne wewnętrznie sobie zadawane pytania). Zadawanie pytań zwiększa pewność siebie, otwartość i elastyczność. Liderzy, którzy zadają pytania pozostają spokojni i mają „jasny umysł” nawet w sytuacji dużego nacisku, dużego stresu czy w czasie kryzysu.

Zadawanie pytań wzmacnia poziom zaufania do siebie i do innych, co też przejawia się w silniejszej inicjatywie i zaangażowaniu. Często jest tak, że osoba, która zadaje pytanie ma więcej cierpliwości i jest bardziej opanowana, ma większą otwartość, szybciej adaptuje się do środowiska i jest bardziej elastyczna. Osoby działające w kulturze pytań są również bardziej otwarte na konstruktywny feedback, a nawet na krytykę. Tacy liderzy chętniej też konsultują ze swoimi pracownikami styl zarządzania. Stosunkowo łatwiej rozwiązują konflikty. Kultura organizacyjna oparta na zadawaniu pytań pomaga ludziom przedyskutowywać zagadnienia i dzielić się przemyśleniami, zmartwieniami, które w innym wypadku byłyby ukryte. Wielcy liderzy są często bardzo pokorni i bardzo wytrwali. Ta pokora przejawia się między innymi w tym , że dany człowiek uświadamia sobie jak niewiele wie. Ważna jest też świadomość, że zadawanie pytań tylko kilku osobom dookoła nie daje wystarczających danych: żeby odnieść sukces pytania powinno zadawać się każdemu z osobna i wszystkim jednocześnie. Liderzy, którzy zadają pytania są również bardziej skromni. Wiedzą, że wszyscy pracownicy są potrzebni, że ludzie powinni sobie służyć nawzajem, po to żeby organizacja odniosła sukces. Nauka zadawania pytań pomaga ludziom nauczyć się umiejętności, która związana jest z samo-zarządzaniem, samo-przywództwem. Innymi słowy, pytania pomagają rozwinąć liderów na każdym poziomie. Dzięki pytaniom ludzie będą także bardziej odpowiedzialni, bardziej zmotywowani i bardziej zaangażowani w wykonywaną pracę.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Rzecznik Ubezpieczonych

Rzecznik Ubezpieczonych reprezentuje interesy osób ubezpieczających, ubezpieczonych, uposażonych lub uprawnionych z umów ubezpieczenia, członków funduszy emerytalnych, uczestników pracowniczych programów emerytalnych, osób otrzymujących emeryturę kapitałową lub osób przez nie uposażonych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »