| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie zespołem > Vademecum dla lidera: jakie korzyści płyną z zadawania pytań?

Vademecum dla lidera: jakie korzyści płyną z zadawania pytań?

Jeśli chcesz być dobry liderem nie skupiaj się tylko na odpowiedziach. Czas najwyższy żebyś i Ty zaczął zadawać pytania. Poznaj wszystkie korzyści jakie płyną z rozbudowy komunikacji także w tę stronę.

Drugi typ to pytania, które zadajemy innym ludziom, żeby pomóc im myśleć bardziej kreatywnie, bardziej twórczo (na przykład o sobie): Co chciałbyś robić, jeżeli byś nie robił tego, co teraz robisz? Inny typ inspirujących pytań to pytania, które inni zadają nam. Mają one duża moc między innymi dlatego, że kierują myślenie w nowe obszary. Pamiętam jednego z moich klientów bardzo mocno przekonanego o tym, że zdefiniowana przez niego jego własna wada utrudnia/uniemożliwia mu efektywne funkcjonowanie. Wystarczyło jedno pytanie: W jakim kontekście/sytuacji ta twoja wada jest zasobem (możesz ja z powodzeniem wykorzystać), staje się twoją mocną stroną? W momencie kiedy sam sobie odpowiedział na to pytanie, przestał się usztywniać i zobaczył, że to co definiował jako „wadę” jest użyteczne. Zobaczył też, że ma wybór w kierowaniu swoim myśleniem. Może dzięki niemu sam sobie podcinać skrzydła bądź dodawać wiatru w skrzydła. Stajemy się tym, o co pytamy: pytania determinują kierunek myślenia.

To wpływa zaś na postawy – nie tylko lidera, ale i tych, których pytamy. Zmiana zadawanych sobie i innym pytań może więc prowadzić do zmiany sposobu postrzegania świata.

Dlaczego tego nie robimy

Powody, dla których ludzie obawiają się pytań można pogrupować w cztery główne grupy:

• Pragnienie chronienia siebie: zadawanie pytań eksponuje nas i powoduje ryzyko naruszenia wypracowanego obrazu siebie. Od dzieciństwa jesteśmy zniechęcani do zadawania pytań, które w jakiś sposób podważają załażenia czy oczywiste prawdy. Często pytania są uważane za niegrzeczne czy zbyt intruzywne. W ten sposób zaczęliśmy się obawiać zadawania jakichkolwiek pytań.

Czasami obawiamy się, że jeżeli zadamy pytanie to dostaniemy odpowiedź, która nie będzie nam się podobała albo, która będzie pokazywała, że jesteśmy częścią problemu. Menedżer w dużej firmie finansowej w trakcie indywidualnego procesu coachingowego dostał zadanie domowe obejmujące zadanie swoim ludziom kilku pytań dotyczących tego jak go odbierają.

Pytania typu: Czego powinienem robić więcej/mniej żeby cały nasz zespół osiągał lepsze wyniki? Co powinienem zacząć/skończyć robić by cały nasz zespół osiągał lepsze wyniki? Co warto bym robił inaczej by cały nasz zespół osiągał lepsze wyniki? Poprosił, by jego ludzie zrobili to anonimowo wypisując odpowiedzi na kartkach. Uzyskane przez niego informacje stały się punktem przełomowym w całym procesie. W związku z tym, że nigdy wcześniej nie zadawał swoim ludziom takich pytań, pozbawiał się informacji zwrotnych, które mogłyby usprawnić jego działanie. Co nie znaczy, że informacje, które uzyskał w trakcie tego zadania były dla niego łatwe do przyjęcia. Definitywnie wskazywały na to, iż jego postawa i zachowania „utrudniają” funkcjonowanie ludzi. Był to jeden z pierwszych z kroków na drodze jego rozwoju.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Łątkowski

Adwokat kościelny, Aplikant adwokacki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »