| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie zespołem > Vademecum dla lidera: jakie korzyści płyną z zadawania pytań?

Vademecum dla lidera: jakie korzyści płyną z zadawania pytań?

Jeśli chcesz być dobry liderem nie skupiaj się tylko na odpowiedziach. Czas najwyższy żebyś i Ty zaczął zadawać pytania. Poznaj wszystkie korzyści jakie płyną z rozbudowy komunikacji także w tę stronę.

Niektórzy menedżerowie mogą opierać się całej idei wprowadzania pytań do zarządzania, ponieważ będą spostrzegali to jako oddawanie/pozbywanie się kontroli. Czasami mogą się obawiać tego, że pytania przyniosą im takie odpowiedzi i takie pytania, których oni nie chcą widzieć, nie chcą słyszeć. Menedżerów takich można zmienić raczej pytając ich o to, a nie nakazując zmianę.

Przyszłość

W związku z całą złożonością i szybkością zmian naszego świata, tradycyjny hierarchiczny model związany z przywództwem, który funkcjonował jeszcze wczoraj, przedwczoraj i w dalszej przeszłości, nie będzie funkcjonował dobrze jutro. Po prostu przywódca, nie będzie wiedział na tyle dużo, żeby adekwatnie powiedzieć ludziom co mają robić. Świat się zmienia zbyt szybko. Nie istnieje na świecie taka osoba, która opanowała do perfekcji wszystkie dane, które są potrzebne, by rozwiązać skomplikowane zagadnienia, przed którymi stoją organizację w dniu dzisiejszym.
Zadawanie dużej ilości pytań otwiera drzwi do nowych pomysłów, które będą stanowiły o przewadze firmy. Żeby móc to zrobić ważne jest wykreowanie takiego klimatu w organizacji, w którym pracownicy będą czuli się na tyle bezpiecznie i będą na tyle ufali systemowi i ludziom w tym systemie, żeby zarówno odpowiadać jak i zadawać pytania. Nawet nie do końca mądre. Bez pewnego poziomu bezpieczeństwa i komfortu, ludzie nie będą chętnie odpowiadali na pytania. Pytania mogą wydawać im się zagrażające. Bez zaufania i bez otwartości ludzie będą nie chętnie się komunikowali, nie chętnie będą mówili o swoich odczuciach, o swoich przekonaniach, czy o problemach, z którymi się zmagają. Będą też mieli problem z zadawaniem pytań liderowi.

Polecamy: Jak prowadzić kontrolę strategiczną?

Efektywny menedżer przyszłości będzie zadawał pytania, po to aby uzyskać radę ale też po to aby wzmacniać nowe pomysły. Lider jutra będzie zadawał różne pytania różnym grupom ludzi, którzy są zaangażowani w funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Będzie pytał ich o pomysły, o opinie, o sugestie. Ważnym źródłem informacji będą teraźniejsi i potencjalni klienci, dostawcy, członkowie zespołów, pracownicy, menadżerowie i inni członkowie organizacji, naukowcy oraz oczywiście liderzy. Oprócz nowych pomysłów, nowych wglądów, nowych informacji, zadawanie pytań przez top – liderów firm ma też drugą wielką korzyść, która jest być może bardziej ważna. Lider, który zadaje pytania modeluje pewne zachowania. Szczere zadawanie pytań pokazuje chęć uczenia się, pragnienie służenia i pokory, która może być inspiracją dla całej organizacji.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marzena Jaworska

Radca prawny   

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »