| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie zespołem > Feedback w pigułce

Feedback w pigułce

Nie wiesz jak prawidłowo udzielać informacji zwrotnych? Przeczytaj ten artykuł. Znajdziesz w nim fachowe rady profesjonalnego coacha.

Zastanawiałeś się kiedyś co dokładnie oznacza zlepek słów feedback po jego rozbiciu na „feed” i „back”?
„feed”
• (fed, fed) karmić, zasilać
• wprowadzać informacje
• zasilać, zaopatrywać
„back”
• z powrotem

Na metaforycznym poziomie „dawanie informacji zwrotnej” ma związek z „karmieniem”. Karmienie informacjami zwrotnymi jest po to, by ktoś się rozwijał, rósł, dojrzewał. Myślałeś tak kiedyś o feedbacku? 

Zasadniczo więc feedback jest dobrą rzeczą. Konkretnie rzecz ujmując dla menedżerów jest ważnym narzędziem kształtowania zachowań i wzmacniania uczenia się , które doprowadzi do lepszych wyników. Dla ich bezpośrednich podwładnych jest okazją do rozwoju i kariery.

Dlaczego więc jest taki problematyczny? Z jakiego powodu polscy menedżerowie go unikają? 

Myślę, że często menedżerowie nie przekazują pracownikom informacji zwrotnej, ponieważ po pierwsze nie wiedzą jak, po drugie wydaje im się, że jeśli przekażą ludziom jasny, czytelny komunikat, to ich skrzywdzą. W efekcie ludzie faktycznie są krzywdzeni, ale dlatego, że:

  • zostali gwałtownie zwolnieni, w momencie kiedy menedżer był już bardzo niezadowolony z ich wyników, ale nie mówił im o tym wcześniej.
  • nie czują, się doceniani, nie czują , że relacje z menedżerem ich w jakikolwiek sposób rozwijają.

Trzecim powodem jest ulubiona wymówka polskich menedżerów: „Nie mam na to czasu”. Rozmowy ze swoimi pracownikami ograniczają do skupionego na negatywach minimum, wychodząc z założenia, że „przecież ludzie jak im się powie jak źle coś robią to się wezmą i poprawią.” Na ich nieszczęście to nie działa.

Wielu menedżerów mówi, że nie lubi dawania feedbacku i nie uważa by było to dobre, efektywne narzędzie. To czwarty powód unikania przekazywania informacji zwrotnych.

Zobacz: Co jest najważniejsze dla polskich menedżerów?

Piątym powodem jest to, że ciągle w świadomości ludzi feedback wiąże się z krytyką. Efekt, jaki krytyka wywiera na człowieka, prawie zawsze jest negatywny. Mało kto uważa, że mu się pomaga, kiedy się go krytykuje. Krytyka często przybiera formę personalnego ataku, jest skoncentrowana bardziej na problemie niż na rozwiązaniu, jest bardziej destruktywna niż konstruktywna i zwykle jest skoncentrowana na przeszłości, a nie na przyszłych wynikach. Takie zachowanie kreuje defensywne reakcje osoby, która została skrytykowana i sporo emocji.

Przeczytaj uważnie poniższe refleksje. Być może dzięki temu opór przed przekazywaniem i przyjmowaniem informacji zwrotnych przestanie istnieć.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

KnowBox Szkolenia

Portal dla szkoleniowców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »