| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie zespołem > Feedback w pigułce

Feedback w pigułce

Nie wiesz jak prawidłowo udzielać informacji zwrotnych? Przeczytaj ten artykuł. Znajdziesz w nim fachowe rady profesjonalnego coacha.

Znajdź właściwe miejsce

Zadbaj o otoczenie, tak by warunki były komfortowe zarówno dla ciebie jak i dla drugiej osoby.

Bądź obecny,uświadom sobie swój cel i upewnij się, że masz na pewno pozytywne intencje

Wiele firm kładzie nacisk na wielozadaniowość.

Ludzie mają przekonanie, że powinni robić wiele rzeczy naraz i zrobić je wszystkie szybko. Taka postawa może być czasami użyteczna, ale raczej nie sprawdza się, kiedy wchodzimy w relacje z ludźmi. Kiedy naszą głowę zaprzątają różnego rodzaju myśli, to tak naprawdę przekazujemy drugiej osobie wiadomość, że nie jest dla nas ważna. Taki metakomunikat z poziomu języka ciała i tonu głosu jest dla odbiorcy bardziej wiarygodny niż treść słów. Żeby być efektywnym menedżerem, musisz do perfekcji opanować umiejętność koncentrowania świadomej uwagi na osobie, która przebywa z tobą w danym, konkretnym momencie.

Możesz sobie to ułatwić, wykonując kilka prostych działań:

  • usuń niepotrzebne dystraktory (np. wyłącz telefon komórkowy),
  • nawiąż dobry kontakt wzrokowy,
  • usiądź z rozmówcą twarzą w twarz albo pod kątem 45o,
  • słuchaj za pomocą głowy, jeżeli chodzi o dane, i za pomocą serca, jeżeli chodzi o znaczenie.

Wybierz właściwy styl komunikacyjny

Dostosuj swój komunikat do stylu odbiorcy tak bardzo, jak to możliwe. 

Poproś pracownika o pozwolenie na przekazanie informacji zwrotnej

Tak, dobrze przeczytałeś. Poproś o pozwolenie. Proszenie o pozwolenie na to, żeby udzielić informacji zwrotnej, jest bardzo ważnym krokiem w całym procesie. Dajesz wówczas swojemu rozmówcy możliwość upewnienia się, że naprawdę wybrałeś dobry czas i miejsce. Pracownik może zadać sobie pytanie, czy jest w stanie wysłuchać tych właśnie konkretnych informacji. Taka prosta czynność jak prośba o zgodę pokazuje też, że szanujesz drugiego człowieka. Jest to podstawa zaufania. Nie ma zgody na informację zwrotną – nie przekazuj jej. 

Powiedz o celu sesji

Wskaż jej związek z szerszymi celami organizacyjnymi. Podaj temat informacji zwrotnej.

Zapytaj o subiektywną ocenę dotyczącą danego zachowania, które jest przedmiotem feedbacku

Zacznij proces od zapytania osoby co myśli o konkretnym zachowaniu, które będzie przedmiotem feedbacku. Dzięki temu zyskasz jej zaangażowanie w proces. Pomaga to wytworzyć otwartą atmosferę i dialog między tobą a drugą osobą. Często osoba jest bardzo świadoma swoich mocnych stron i obszarów do rozwoju. Bardziej efektywnym jest pozwolić osobie wypowiedzieć swoje opinie przed dostarczeniem jej swoich własnych obserwacji dotyczących wyniku. 

reklama

Ekspert:

Olga Rzycka

Coach, trener, psycholog

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Przekazuj feedback twarzą w twarz, nie poprzez techniczne komunikatory czy publicznie.
Przekazuj feedback twarzą w twarz, nie poprzez techniczne komunikatory czy publicznie.

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

INDOS SA

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »