| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie zespołem > Feedback w pigułce

Feedback w pigułce

Nie wiesz jak prawidłowo udzielać informacji zwrotnych? Przeczytaj ten artykuł. Znajdziesz w nim fachowe rady profesjonalnego coacha.

Często w realiach zawodowych można spotkać poniższe negatywne reakcje pracowników na udzielony im feedback:
• odbiorca nie zgadza się z przekazaną mu krytyką, z faktami lub z poglądem, że w ogóle istnieje problem,
• nie przejawia zainteresowania lub uważa, że jego to nie dotyczy,
• jest zaszokowany, martwi się lub płacze,
• wpada w gniew,
• odmawia prawa do wyrażania dotyczących go informacji zwrotnych
• wycofuje się

Skąd biorą się wymieniane reakcje pracowników?

Można wymienić kilka przyczyn:

• nieprzyzwyczajenie do tej formy pracy
• nieumiejętność przyjmowania informacji zwrotnych
• zawyżona samoocena
• niechęć do podejmowania jakichkolwiek zmian
• brak pewności siebie, przejawiający się obawą o negatywną ocenę efektów swojej pracy
• różna odporność psychiczna na przyjmowanie informacji o sobie
• traktowanie informacji o sobie jako zagrożenia dla własnej pozycji lub reputacji
• rozpatrywanie informacji w kategoriach władzy: przyjęcie informacji=porażka, odrzucenie= zyskanie przewagi

Istnieją także sytuacje, w których pracownicy są sfrustrowani tym, że nie dostają informacji zwrotnych lub chcieliby dostawać ich więcej niż dostają. Mówią o tym swojemu menedżerowi a on tego nie robi. Skutek jest żałosny.

O co zadbać udzielając informację zwrotną?

Jak sprawić, by pracownik zamiast bronić się przed informacją od szefa potraktował ją jako wsparcie w rozwoju, wyraz sympatii, który może go wzmocnić? Oczywiście nie zależy to tylko od menedżera, ale też wiele może on w tym kierunku zdziałać.

Po pierwsze zastanów się, jakie są Twoje intencje? Jeśli nie kieruje Tobą autentyczna życzliwość w udzielaniu informacji zwrotnej, to stosowanie się do technicznych zaleceń w wypowiedzi, prawdopodobnie nie przyniesie pozytywnego skutku. Niektórzy sądzą, że właśnie dlatego bycie szefem to trudny zawód… Jeśli jesteś pewny swoich pozytywnych intencji, a widzisz opór ze strony pracownika, być może warto je nazwać: „Mówię Ci o tym, bo zależy mi na Twoich dobrych wynikach”

Po drugie zastanów się, kim jest Twój pracownik, do kogo mówisz? Co się z nim dzieje, jak sądzisz, co przeżywa? Jaką ma otwartość na przyjmowanie informacji o sobie? I...dopasuj się do niego. W pierwszej kolejności to on ma skorzystać z informacji zwrotnych.

Po trzecie zastanów się na ile feedback, który chcesz dać wpasowuje się w cele tej konkretnej rozmowy, którą chcesz przeprowadzić? Może warto przeprowadzić rozmowę, której celem będzie tylko feedback?

Polecamy: Fizyczne objawy stresu

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Anna Grabowska

CFO - Omega Code

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »