| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie zespołem > Feedback w pigułce

Feedback w pigułce

Nie wiesz jak prawidłowo udzielać informacji zwrotnych? Przeczytaj ten artykuł. Znajdziesz w nim fachowe rady profesjonalnego coacha.

Otrzymywanie informacji zwrotnej

Ważne jest przekazywanie informacji zwrotnej, ale ważne jest również jej otrzymywanie. Otrzymywanie pomocnej informacji zwrotnej wpływa na nasz rozwój, jednak niewielu z nas aktywnie dąży do tego, żeby ją zdobyć. Zazwyczaj nie prosimy o informacje zwrotne, ponieważ boimy się, że usłyszymy za dużo krytycznych słów o sobie.

O informacje zwrotne możesz prosić szefów, współpracowników, podwładnych, klientów, przyjaciół, profesjonalnych coachów. Kiedy już zdecydujesz się na to, poniższe wytyczne mogą ci pomóc:
• O informacje zwrotne proś ludzi, którym ufasz i którzy byli z tobą szczerzy.
• Jeżeli informacje zwrotne są zbyt ogólne, proś o przykłady konkretnych ostatnich zachowań.
• Nie przyjmuj postawy defensywnej, obronnej, nie rób wymówek, nie wiń innych, kiedy słyszysz krytykę. Słuchaj uważnie, a kiedy osoba skończy mówić, spróbuj zrozumieć, co starała ci się powiedzieć. Nawet jeżeli się nie zgadzasz z jej słowami, możesz się czegoś nowego nauczyć o sobie.

Otwórz się na informacje

• Zaakceptuj feedback (jakikolwiek on będzie) jako to czym jest – po prostu informacją
• Nie odreagowuj krytyki, nie załamuj się, nie przeceniaj usłyszanych informacji ani nie lekceważ ich.
• Kiedy już ktoś przekazał ci informacje zwrotne, podsumuj jego słowa i upewnij się, że dobrze je zrozumiałeś. Jeżeli trzeba, poproś o dodatkowe informacje. Zastanów się nad tym co usłyszałeś.
• Wyjaśnij, jak zareagujesz na informacje zwrotne. Sam wybierz co chcesz zrobić z tą informacją.
• Podziękuj osobie, że poświęciła ci czas i dała ci wskazówki.
• Umów się z nią na kolejną sesję przekazywania informacji zwrotnych, tak aby opowiedzieć jej, jak ci idzie.

Kilka zachowań, które mogą pomóc sprawić, by feedback był wartościowy:

Dawanie feedbacku 

1. dostarczaj takie informacje, z których twój rozmówca skorzysta
2. używaj języka „Ja” - mów o swoich obserwacjach i percepcjach
3. mów zwięźle, treściwie i konkretnie
4. opisuj zachowania – unikaj używania „etykietek”
5. opisz wpływ danego zachowania na otrzymane rezultaty
6. podaj kilka sposobów na zmianę danego zachowania
7. poproś o feedback do siebie

Otrzymywanie feedbacku

1. spraw by bezpieczne dla innych ludzi było bycie szczerymi z tobą. Możesz to zrobić przez:
-przyjmowanie informacji, nawet gdy są krytyczne
-słuchanie – nie bronienie czy usprawiedliwianie się
-zadawanie pytań, definiowanie informacji która będzie użyteczna dla ciebie
2. zaoferuj podsumowanie tego co usłyszałeś
3. doceń te miejsca, z którymi się zgadzasz, zanotuj te, które prowokują twój sprzeciw lub pytania (po to by potem nad nimi pomyśleć)
4. poświęć trochę czasu na to czego właśnie się dowiedziałeś – potem zdecyduj jak zareagujesz
5. zaoferuj inny pogląd na sprawę o ile jest on konstruktywny.

Pamiętaj, że poprzez przekazywanie informacji stwarzasz możliwość do samorefleksji, uczenia się, samorozwoju zarówno pracownika jak i samego siebie, dzięki temu zwiększasz prawdopodobieństwo osiągnięcia biznesowych celów i rozwoju firmy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

ChinskiRaport.pl

Serwis umożliwiający weryfikację chińskich firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »