| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie zespołem > Co dzieje się w firmie, gdy prezes ma mentalność specjalisty?

Co dzieje się w firmie, gdy prezes ma mentalność specjalisty?

Pracownik firmy zajmujący stanowisko prezesa ma pewne doświadczenia zawodowe oraz pewną ugruntowaną postawę wobec biznesu. Ekspert Michael Gerber wyróżnia trzy takie postawy: przedsiębiorca, menedżer, specjalista. Co dzieje się w firmie, gdy na czele firmy stoi prezes-specjalista?

Dla specjalisty myślenie to bezczynność czyli strata czasu. Prezes-specjalista zawsze będzie oceniał kierowników o postawie przedsiębiorców jako leniwych, niekompetentnych fantastów, próbujących zniszczyć spokój i stabilność firmy, wyskakujących z nierealnymi pomysłami, naiwnych marzycieli którzy nie mają pojęcia o prawdziwym prowadzeniu biznesu.

Jeśli natomiast kierownicy będą cechować się postawą menedżerów, prezes-specjalista będzie postrzegać ich jako przeszkody w sprawnym wykonywaniu czynności, źródła czasochłonnej biurokracji odciągającej od „prawdziwej pracy”. Kierownicy-menedżerowie będą próbować nieustannie porządkować pracę specjalistów wyższego i niższego szczebla. Specjalista-szef będzie oczywiście zirytowany tym, że menedżer zamiast pracować – wykonywać określone czynności – przeszkadza mu w pracy. Specjalista będzie uważał, że menedżer w ten sposób spowalnia pracę całego przedsiębiorstwa, ingeruje w sprawy leżące poza zakresem jego obowiązków i unika konkretnych zadań. Ponadto polecenia specjalisty będą dla menedżera niezrozumiałe.

Dowiedz się także: Ile zarabia polski menedżer?

Natomiast sytuacja gdy w firmie pracują sami specjaliści, jest do pewnego momentu przyjemna. Specjalista prowadzi firmę, zatrudniając innych specjalistów. Każdy z nich, łącznie z właścicielem, zajęty jest konkretnym, szczegółowym zadaniem. Nie ma osoby, która zarządza przedsiębiorstwem, czyli organizuje pracę, zabiega o klientów, załatwia sprawy administracyjne (płatności, dokumentację). Poza tym nikt nie dba o rozwój przedsiębiorstwa. Z czasem mogą pojawić się problemy niewywiązywania się z umów, nieuiszczonych opłat, niedopełnionych obowiązków itp. Ważne jest zatem, by prezes-specjalista stworzył wokół siebie zespół zaufanych osób (dyrektor operacyjny-menedżer i dyrektor ds. rozwoju-przedsiębiorca) i przekazał im kompetencje bez potrzeby angażowania się w ich pracę.

Polecamy serwis Mała firma

Artykuł pochodzi z książki „Odkryć zarządzanie” Katarzyny Czaińskiej (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Exact Software

Exact Software Poland Sp. z o.o. dostarcza dynamiczne oprogramowanie dla biznesu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »