REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak to jest z analizą rynków?

Czy warto ufać analizom rynków?
Czy warto ufać analizom rynków?

REKLAMA

REKLAMA

Gdy klienci są namierzeni, ich potrzeby – znane, a struktura kosztów – opracowana, łatwo można dokonywać analiz opłacalności. Ale gdy nie wiadomo kto jest klientem, do czego wykorzysta produkt, a także ile byłby w stanie za niego zapłacić – analizy to czysta fantazja. W takich warunkach niewiedzy tworzą się przełomowe innowacje – i trzeba to uszanować. W przeciwnym razie nic z tego nie wyjdzie.

REKLAMA

Poprawne badania rynku, dobre planowanie i następująca po nich zgodna z planem realizacja znamionują dobre zarządzanie. Praktyki te zastosowane w odniesieniu do kontynuacyjnych innowacji technologicznych są nieocenione. To one są w istocie głównym powodem, dla którego wiodące firmy przewodziły dosłownie w każdym przypadku innowacji kontynuacyjnych w historii przemysłu twardych dysków. Takie przemyślane podejście sprawdza się w odniesieniu do technologii kontynuujących dotychczasowy rozwój branży, ponieważ wielkość i stopy wzrostu rynku są wówczas, z grubsza biorąc, znane, trajektorie postępu technologicznego zostały już wyznaczone, a potrzeby najważniejszych klientów są zazwyczaj dobrze wyartykułowane. W związku z tym, że przytłaczająca większość innowacji ma charakter kontynuacyjny, większość dyrektorów przyzwyczaiła się zarządzać wszelkimi innowacjami w takim właśnie kontynuacyjnym kontekście, w którym analizowanie i planowanie są wykonalne.

REKLAMA

Gdy chodzi jednak o technologie przerywające trend rozwoju, które prowadzą do powstawania nowych rynków, okazuje się, iż analitycy rynku i zajmujący się planowaniem biznesu mają stale fatalne wyniki. W rzeczy samej, kiedy czytamy przewidywania ekspertów dotyczące przyszłej wielkości nowo powstających rynków, to na podstawie dowodów z przemysłu dysków komputerowych, budowy motocykli i mikroprocesorów, jednego możemy być pewni – tego mianowicie, że są one błędne.

Dowiedz się Czy małym firmom opłaca się przeprowadzanie badań rynkowych?

W wielu przypadkach przodowanie w innowacjach kontynuacyjnych – o których dostępne są informacje i w odniesieniu do nich można robić plany – nie jest z punktu widzenia konkurencyjności ważne. W takich przypadkach następcy w procesie wprowadzania innowacji mają się równie dobrze jak liderzy. Natomiast w przypadku innowacji przerywających tok rozwoju branży, kiedy najmniej wiemy o rynku, ten, kto pierwszy wszedł na ten rynek, ma ogromną przewagę. To jest właśnie problem, przed którym stoi innowator.

Polecamy serwis Spółki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Spółki, w których proces inwestycyjny wymaga skwantyfikowania wielkości rynku i dochodów finansowych przed ewentualnym wejściem na jakiś rynek, są sparaliżowane lub popełniają poważne błędy, kiedy stają twarzą w twarz z technologiami przerywającymi ciągłość rozwoju. Domagają się danych o rynku wtedy, gdy on nie istnieje, i dokonują ocen na podstawie przewidywań finansowych wtedy, gdy tak naprawdę ani dochody, ani koszty nie mogą być znane. Stosowanie technik planowania i marketingu, które zostały opracowane w celu radzenia sobie z technologiami kontynuacyjnymi, w zupełnie odmiennym kontekście technologii przerywających tok rozwoju, jest ćwiczeniem w machaniu skrzydłami.

W przypadku innowacji przełomowych sprawdza się inne podejście do strategii i planowania – „planowanie oparte na odkryciu" wskazuje, iż menedżerowie zakładają że przewidywania są błędne, a nie prawidłowe, i że wybrana przez nich strategia działania też może być błędna. Inwestowanie i zarządzanie przy takich założeniach wiedzie menedżerów do opracowywania planów służących uczeniu się co trzeba wiedzieć, i jest to o wiele bardziej skuteczny sposób stawienia czoła technologiom zakłócającym dotychczasowy rozwój.

Fragment pochodzi z książki „Przełomowe innowacje” Claytona M. Christensena (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Wykorzystanie za zgodą Wydawcy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wskaźnik koniunktury GUS. Gastronomia i zakwaterowanie z największym wzrostem

    Zakwaterowanie i gastronomia znalazły się wśród branż, w których notowany był do tej pory dodatni wskaźnik koniunktury (informacja i komunikacja oraz finanse i ubezpieczenia).

    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej

    Empatia jest kluczowa w relacjach między personelem medycznym a pacjentami, będąc nieodzownym fundamentem wysokiej jakości opieki zdrowotnej. W obecnych czasach, gdy pacjenci mają coraz większe oczekiwania, a zmiany w medycynie są nieustanne, zdolność do empatii wyróżnia się jako jeden z głównych czynników wpływających na poziom świadczonych usług. Nawet w czasach, gdy technologie medyczne rozwijają się dynamicznie, to właśnie empatyczny kontakt między pacjentem a personelem zdrowotnym ma zasadnicze znaczenie. Umiejętność wczucia się w położenie innej osoby jest kluczowa, tworząc solidną podstawę dla profesjonalnej i skutecznej opieki nad pacjentami.

    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    REKLAMA

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    REKLAMA

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA