| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie zespołem > Jak to jest z analizą rynków?

Jak to jest z analizą rynków?

Gdy klienci są namierzeni, ich potrzeby – znane, a struktura kosztów – opracowana, łatwo można dokonywać analiz opłacalności. Ale gdy nie wiadomo kto jest klientem, do czego wykorzysta produkt, a także ile byłby w stanie za niego zapłacić – analizy to czysta fantazja. W takich warunkach niewiedzy tworzą się przełomowe innowacje – i trzeba to uszanować. W przeciwnym razie nic z tego nie wyjdzie.

Poprawne badania rynku, dobre planowanie i następująca po nich zgodna z planem realizacja znamionują dobre zarządzanie. Praktyki te zastosowane w odniesieniu do kontynuacyjnych innowacji technologicznych są nieocenione. To one są w istocie głównym powodem, dla którego wiodące firmy przewodziły dosłownie w każdym przypadku innowacji kontynuacyjnych w historii przemysłu twardych dysków. Takie przemyślane podejście sprawdza się w odniesieniu do technologii kontynuujących dotychczasowy rozwój branży, ponieważ wielkość i stopy wzrostu rynku są wówczas, z grubsza biorąc, znane, trajektorie postępu technologicznego zostały już wyznaczone, a potrzeby najważniejszych klientów są zazwyczaj dobrze wyartykułowane. W związku z tym, że przytłaczająca większość innowacji ma charakter kontynuacyjny, większość dyrektorów przyzwyczaiła się zarządzać wszelkimi innowacjami w takim właśnie kontynuacyjnym kontekście, w którym analizowanie i planowanie są wykonalne.

Gdy chodzi jednak o technologie przerywające trend rozwoju, które prowadzą do powstawania nowych rynków, okazuje się, iż analitycy rynku i zajmujący się planowaniem biznesu mają stale fatalne wyniki. W rzeczy samej, kiedy czytamy przewidywania ekspertów dotyczące przyszłej wielkości nowo powstających rynków, to na podstawie dowodów z przemysłu dysków komputerowych, budowy motocykli i mikroprocesorów, jednego możemy być pewni – tego mianowicie, że są one błędne.

Dowiedz się Czy małym firmom opłaca się przeprowadzanie badań rynkowych?

W wielu przypadkach przodowanie w innowacjach kontynuacyjnych – o których dostępne są informacje i w odniesieniu do nich można robić plany – nie jest z punktu widzenia konkurencyjności ważne. W takich przypadkach następcy w procesie wprowadzania innowacji mają się równie dobrze jak liderzy. Natomiast w przypadku innowacji przerywających tok rozwoju branży, kiedy najmniej wiemy o rynku, ten, kto pierwszy wszedł na ten rynek, ma ogromną przewagę. To jest właśnie problem, przed którym stoi innowator.

Polecamy serwis Spółki

Spółki, w których proces inwestycyjny wymaga skwantyfikowania wielkości rynku i dochodów finansowych przed ewentualnym wejściem na jakiś rynek, są sparaliżowane lub popełniają poważne błędy, kiedy stają twarzą w twarz z technologiami przerywającymi ciągłość rozwoju. Domagają się danych o rynku wtedy, gdy on nie istnieje, i dokonują ocen na podstawie przewidywań finansowych wtedy, gdy tak naprawdę ani dochody, ani koszty nie mogą być znane. Stosowanie technik planowania i marketingu, które zostały opracowane w celu radzenia sobie z technologiami kontynuacyjnymi, w zupełnie odmiennym kontekście technologii przerywających tok rozwoju, jest ćwiczeniem w machaniu skrzydłami.

W przypadku innowacji przełomowych sprawdza się inne podejście do strategii i planowania – „planowanie oparte na odkryciu" wskazuje, iż menedżerowie zakładają że przewidywania są błędne, a nie prawidłowe, i że wybrana przez nich strategia działania też może być błędna. Inwestowanie i zarządzanie przy takich założeniach wiedzie menedżerów do opracowywania planów służących uczeniu się co trzeba wiedzieć, i jest to o wiele bardziej skuteczny sposób stawienia czoła technologiom zakłócającym dotychczasowy rozwój.

Fragment pochodzi z książki „Przełomowe innowacje” Claytona M. Christensena (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Wykorzystanie za zgodą Wydawcy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Invado Sp. z o.o.

Producent stolarki drzwiowej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »