| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie zespołem > Jak zorganizować w firmie system sponsoringu projektów strategicznych?

Jak zorganizować w firmie system sponsoringu projektów strategicznych?

Właściwie opracowany system sponsoringu zapewnia kierownikom projektów i programów wsparcie wyższego szczebla w hierarchii przedsiębiorstwa i tworzy forum dla rozmów kierowniczych, które ukierunkowują decyzje w zakresie inwestycji projektowych. Sponsorzy oferują nieocenioną pomoc w odniesieniu do zakresu, harmonogramu i środków niezbędnych do wyboru projektów i ich zarządzania.

Właściwy sponsoring wprowadza do środowiska portfela projektów wizję, zobowiązanie, odpowiedzialność i wsparcie. Cechy dobrego sponsoringu to:

Wizja:

  • Sponsorzy mają silną wizję ogólnej wagi strategicznej projektu, portfela bądź programu.
  • Sponsorzy monitorują środowisko biznesowe i polityczne i w razie potrzeb pomagają w dostosowaniu projektów lub programów.
  • Sponsorzy są na tyle dobrze wprowadzeni w hierarchię firmy, że znają hierarchię decyzyjną i potrafią doprowadzać do podejmowania decyzji i osiągania kompromisów między priorytetami strategicznymi.

Zobowiązanie:

  • Sponsorzy całkowicie angażują się w proces zarządzania portfelem.
  • Sponsorzy cechują się zarówno pasją, jak i obiektywizmem.

Odpowiedzialność

  • Sponsorzy pociągają kierowników projektu, programu lub portfela do odpowiedzialności z tytułu realizacji celów, wypracowania rezultatów, przeprowadzenia analiz i przekazania zmian wszystkim dotkniętym nimi obszarom.
  • Sponsorzy również dzielą odpowiedzialność kierowników projektów lub programów; jeżeli w danym projekcie lub programie występują trudności, to sponsor ponosi odpowiedzialność za ich naprawę na równi z kierownikiem projektu lub programu.

Przeczytaj także: Czym jest sponsoring?

Wsparcie

  • Sponsorzy wspierają kierowników projektów lub programów w realizacji ich zadania.
  • Sponsorzy zapewniają pomoc w zakresie definicji, powiązań i zasobów niezbędnych do skutecznego osiągnięcia celów projektu.
  • Sponsorzy mają powiązania z wyższymi poziomami hierarchii przedsiębiorstwa, dzięki czemu mają wpływ na alokację środków, organizacyjne planowanie ryzyka i zarządzanie ryzykiem, a także mogą przekazać informację o wadze danego projektu lub programu w ramach przedsiębiorstwa.

Stworzenie sprawnie działającego środowiska sponsorów projektów wymaga aby obie strony – kierownicy projektów i sponsorzy – uwzględniali potrzeby drugiej strony w swoich działaniach.

Najczęstsze punkty na liście życzeń kierowników projektów wobec skutecznych sponsorów to:

  • Przełożenie celów i wytycznych na zrozumiałe i wykonalne pojęcia.
  • Wsparcie pozyskania i utrzymania niezbędnych środków.
  • Pomoc w sterowaniu działaniami w ramach organizacji.
  • Identyfikacja obszarów ryzyka i informowanie o nich.
  • Podejmowanie decyzji w czasie rzeczywistym (lub po prostu podejmowanie decyzji).
  • Dostępność.
  • Pomoc w przeniesieniu potencjalnego problemu na wyższy poziom w hierarchii.
  • Poparcie lub pomoc w przekonywaniu innych.

Polecamy serwis Firma

Najczęstsze punkty na liście życzeń sponsorów wobec kierowników projektów to:

  • Przedstawianie jasnych danych, na podstawie których należy podjąć decyzję.
  • Przekazywanie aktualnych informacji.
  • Przedstawianie okresowych raportów o postępach.
  • Przejęcie odpowiedzialności za codzienne zarządzanie.
  • Wykazanie zrozumienia szerszego obrazu.
  • Wykazanie elastyczności wobec zmian w środowisku.
  • Wczesna identyfikacja potencjalnych problemów.
  • Jasne przedstawienie prośby o odwołanie do wyższego poziomu hierarchii (informacja, co sponsor ma zrobić).

Fragment pochodzi z książki „Skuteczne wdrażanie strategii” M. Morgana, R.E. Levitta, W. Maleka (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Wykorzystanie za zgodą Wydawcy.

reklama

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Stworzenie sprawnie działającego środowiska sponsorów projektów wymaga aby obie strony – kierownicy projektów i sponsorzy – uwzględniali potrzeby drugiej strony w swoich działaniach.
Stworzenie sprawnie działającego środowiska sponsorów projektów wymaga aby obie strony – kierownicy projektów i sponsorzy – uwzględniali potrzeby drugiej strony w swoich działaniach.

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych 2017 Komentarz54.90 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Rzecznik Ubezpieczonych

Rzecznik Ubezpieczonych reprezentuje interesy osób ubezpieczających, ubezpieczonych, uposażonych lub uprawnionych z umów ubezpieczenia, członków funduszy emerytalnych, uczestników pracowniczych programów emerytalnych, osób otrzymujących emeryturę kapitałową lub osób przez nie uposażonych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »