| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie zespołem > Jak zorganizować w firmie system sponsoringu projektów strategicznych?

Jak zorganizować w firmie system sponsoringu projektów strategicznych?

Właściwie opracowany system sponsoringu zapewnia kierownikom projektów i programów wsparcie wyższego szczebla w hierarchii przedsiębiorstwa i tworzy forum dla rozmów kierowniczych, które ukierunkowują decyzje w zakresie inwestycji projektowych. Sponsorzy oferują nieocenioną pomoc w odniesieniu do zakresu, harmonogramu i środków niezbędnych do wyboru projektów i ich zarządzania.

Właściwy sponsoring wprowadza do środowiska portfela projektów wizję, zobowiązanie, odpowiedzialność i wsparcie. Cechy dobrego sponsoringu to:

Wizja:

  • Sponsorzy mają silną wizję ogólnej wagi strategicznej projektu, portfela bądź programu.
  • Sponsorzy monitorują środowisko biznesowe i polityczne i w razie potrzeb pomagają w dostosowaniu projektów lub programów.
  • Sponsorzy są na tyle dobrze wprowadzeni w hierarchię firmy, że znają hierarchię decyzyjną i potrafią doprowadzać do podejmowania decyzji i osiągania kompromisów między priorytetami strategicznymi.

Zobowiązanie:

  • Sponsorzy całkowicie angażują się w proces zarządzania portfelem.
  • Sponsorzy cechują się zarówno pasją, jak i obiektywizmem.

Odpowiedzialność

  • Sponsorzy pociągają kierowników projektu, programu lub portfela do odpowiedzialności z tytułu realizacji celów, wypracowania rezultatów, przeprowadzenia analiz i przekazania zmian wszystkim dotkniętym nimi obszarom.
  • Sponsorzy również dzielą odpowiedzialność kierowników projektów lub programów; jeżeli w danym projekcie lub programie występują trudności, to sponsor ponosi odpowiedzialność za ich naprawę na równi z kierownikiem projektu lub programu.

Przeczytaj także: Czym jest sponsoring?

Wsparcie

  • Sponsorzy wspierają kierowników projektów lub programów w realizacji ich zadania.
  • Sponsorzy zapewniają pomoc w zakresie definicji, powiązań i zasobów niezbędnych do skutecznego osiągnięcia celów projektu.
  • Sponsorzy mają powiązania z wyższymi poziomami hierarchii przedsiębiorstwa, dzięki czemu mają wpływ na alokację środków, organizacyjne planowanie ryzyka i zarządzanie ryzykiem, a także mogą przekazać informację o wadze danego projektu lub programu w ramach przedsiębiorstwa.

Stworzenie sprawnie działającego środowiska sponsorów projektów wymaga aby obie strony – kierownicy projektów i sponsorzy – uwzględniali potrzeby drugiej strony w swoich działaniach.

Najczęstsze punkty na liście życzeń kierowników projektów wobec skutecznych sponsorów to:

  • Przełożenie celów i wytycznych na zrozumiałe i wykonalne pojęcia.
  • Wsparcie pozyskania i utrzymania niezbędnych środków.
  • Pomoc w sterowaniu działaniami w ramach organizacji.
  • Identyfikacja obszarów ryzyka i informowanie o nich.
  • Podejmowanie decyzji w czasie rzeczywistym (lub po prostu podejmowanie decyzji).
  • Dostępność.
  • Pomoc w przeniesieniu potencjalnego problemu na wyższy poziom w hierarchii.
  • Poparcie lub pomoc w przekonywaniu innych.

Polecamy serwis Firma

Najczęstsze punkty na liście życzeń sponsorów wobec kierowników projektów to:

  • Przedstawianie jasnych danych, na podstawie których należy podjąć decyzję.
  • Przekazywanie aktualnych informacji.
  • Przedstawianie okresowych raportów o postępach.
  • Przejęcie odpowiedzialności za codzienne zarządzanie.
  • Wykazanie zrozumienia szerszego obrazu.
  • Wykazanie elastyczności wobec zmian w środowisku.
  • Wczesna identyfikacja potencjalnych problemów.
  • Jasne przedstawienie prośby o odwołanie do wyższego poziomu hierarchii (informacja, co sponsor ma zrobić).

Fragment pochodzi z książki „Skuteczne wdrażanie strategii” M. Morgana, R.E. Levitta, W. Maleka (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Wykorzystanie za zgodą Wydawcy.

reklama

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Stworzenie sprawnie działającego środowiska sponsorów projektów wymaga aby obie strony – kierownicy projektów i sponsorzy – uwzględniali potrzeby drugiej strony w swoich działaniach.
Stworzenie sprawnie działającego środowiska sponsorów projektów wymaga aby obie strony – kierownicy projektów i sponsorzy – uwzględniali potrzeby drugiej strony w swoich działaniach.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Anna Grabowska

CFO - Omega Code

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »