| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie zespołem > Organizacja jako maszyna – krótki opis metafory przydatnej w zarządzaniu

Organizacja jako maszyna – krótki opis metafory przydatnej w zarządzaniu

U podstaw tej koncepcji leży chęć zbudowania organizacji działającej mechanistycznie, w której reakcje na działania kierownictwa mają charakter deterministyczny (czyli przewidywalny i pewny). Człowiek – jako społeczna tkanka organizacji – jest potraktowany jako obiekt, którego zachowanie jesteśmy w stanie zdeterminować działaniami kierowniczymi.

Rodzi się zatem praktyczne pytanie: kiedy budowano organizacje zgodnie z metaforą „maszyny” i czy ta metafora może być (co do swych podstawowych zasad) wciąż skuteczna w XXI wieku?

Otóż klasycy ideowo powiązani z tą metaforą (H. Ford, F.W. Taylor, H. Fayol, M. Weber) w sposób w pełni świadomy chcieli uczynić z organizacji mechanizm działający w sposób deterministyczny i bez zakłóceń. Ludzi chciano ukształtować na wzór perfekcyjnych mechanizmów.

Polecamy serwis Szkolenia

Wydaje się, że to podejście zawsze będzie aktualne na części rynków – tam gdzie wojna cenowa jest zażarta i nieubłagana, tam gdzie konsumenci są na tyle wyedukowani, że nie kupują produktów o zbyt dobrych parametrach, tam gdzie procedury działania są na tyle wyśrubowane i ustalone że koszt polepszenia procedur byłby ekonomicznie nieopłacalny miejsca (np. na smaczny chleb wystarczy mąka jakości 90% zamiast mąki jakości 97%, do pracy w hipermarketach wystarczy podstawowa znajomość matematyki i niewielkie obycie z ludźmi, w barach szybkiej obsługi zasady działania opisuje zwykle podręcznik franczyzowy i nie ma miejsca na inwencję własną poszczególnych pracowników, w wydziałach utrzymania ruchu kolejowego i lotniczego).

Zupełnie inną sprawą są oczekiwania pracowników, którzy mogą być przyzwyczajeni do warunków pracy rodem z innego rodzaju firm i „surowe” warunki w firmach o orientacji mechanistycznej uważają za naruszenie zasad dobrego traktowania. Dlatego ważne jest, by edukować pracowników ZANIM zostaną przyjęci do pracy. Pracownik podpisujący umowę powinien dokładnie wiedzieć jak wygląda praca i dlaczego tak jest i się nie zmieni.

Autor: Małgorzata Czerska, Agnieszka Szpitter. Artykuł jest fragmentem książki Koncepcje zarządzania - Wydawnictwo C.H. Beck



reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Jerzy Rzewuski

Ekspert IT – systemy informatyczne ERP. Ukończone studia - Politechnika Warszawska.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »