| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie stresem > Jak zwalczyć presję i stres? - krok po kroku

Jak zwalczyć presję i stres? - krok po kroku

Wywieranie demotywującego wpływu na pracowników jest zjawiskiem, które może dotyczyć każdego z nas. W szczególności w marketingu. Ekspert radzi jak zwalczać presję i nie poddać się wszechogarniającemu stresowi pracując w dziale sprzedaży.

Godzina 4.18 rano. Śpisz. Przychodzi do Ciebie sms. Zrywasz się na równe nogi, bo przecież mogło stać się coś ważnego. Twoje dwu miesięczne dziecko się budzi i wiesz, że już nie pośpisz. Czytasz sms'a trzymając niemowlaka na ręku. Czytasz: „Dasz radę. Dzisiaj pokażesz co potrafisz. Będziesz wielki jak zrealizujesz plan. Do końca zostało ci 52 dni.” To od szefa. Miał być motywujący a okazuje się, że... nie jest. Wkurzasz się na szefa, na firmę, na siebie... Dziecko znowu zaczyna płakać. Zastanawiasz się jak długo jeszcze wytrzymasz. Ostatnia rzecz, o której teraz myślisz to target, który masz osiągnąć.

Godzina 23.35. Leżysz w łóżku. Jesteś zmęczony, zniechęcony, smutny. Nie możesz zasnąć. Przychodzi do Ciebie sms. Zrezygnowany podnosisz telefon. „Proszę o pisemny raport dlaczego dzisiaj tak mało sprzedałeś. Masz na to 30min. Wyślij mi też twój plan aktywności na jutro. Pamiętaj, że codziennie masz sprzedać x sztuk. Jak tak dalej pójdzie, to będę Cię musiał zwolnić, a wiesz jak bardzo nie lubię zwalniać.” Sam nie wiesz dlaczego wstajesz z łóżka i idziesz do komputera. Piszesz wyjaśnienia i plan. O godz. 1.30 lądujesz w łóżku... 4.18 przchodzi sms: „Pamiętaj, że do końca realizacji planu zostało 51 dni. Człowiek jest tyle wart ile sprzedaje...” . Rzucasz telefonem o ścianę...

Znasz może taką sytuację? To tylko jeden z łagodniejszych sposobów wywierania wpływu na pracowników sprzedaży. Cel: sprzedawać więcej, szybciej, sprawniej. Argument szefa: „Mnie cisną to i ja cisnę”. Rezultat: nie osiągnięcie celu, szybkie wypalenie pracowników i fikcyjne dane w raportach.

Zobacz: Równowaga pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym - jak ją osiągnąć?

Presja

Presja w sprzedaży jest duża. Każdy to wie. Zawsze trzeba więcej, szybciej, na już. Targety rosną prześcigając grzyby po deszczu. A ludzkie tempo wprowadzania zmian jest...wolniejsze. Dlatego zawał, wypalenie zawodowe, załamania nerwowe nie są rzadkością w sprzedaży.

Presja to inaczej nacisk na kogoś, wywieranie na niego wpływu, w celu osiągnięcia określonego celu. Wydaje się, że wywieranie presji to coś silniejszego niż po prostu wywieranie wpływu. Presja ma zdecydowanie negatywne konotacje. Związana jest z naciskiem. Z wywieraniem dodatkowego stresu.

Mając to na uwadze warto przyjrzeć się trochę stresowi, który jest niespecyficzną reakcją organizmu na stawiane mu przez otaczające środowisko wyzwania. Pionierem badań nad stresem był Hans Selye. Zaobserwował on, to że kiedy ciało jest poddane jakiemukolwiek naciskowi zmienia się w nim równowaga hormonalna. Wzrasta poziom nie tylko adrenaliny, ale także testosteronu, hgh (human growth hormone), glukokortykoidów i mineralokortykoidów, natomiast produkcja innych spada. Stres jest normalnym, fizjologicznym i bardzo pożytecznym zjawiskiem. Towarzyszy on zwierzętom, w tym człowiekowi od zawsze. Co więcej, dzięki stresowi i wywoływanej przez niego reakcji alarmowej w organizmie przetrwaliśmy jako gatunek. Mobilizował i mobilizuje do walki lub ucieczki.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

dr Katarzyna Kalata

Ekspert z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »