| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie stresem > Czy czujemy się zestresowani w pracy?

Czy czujemy się zestresowani w pracy?

Mówiąc o „jakości życia” zazwyczaj mamy na myśli sprawy osobiste i rodzinne. A przecież dla większości z nas życie składa się z jeszcze jednego, bardzo ważnego obszaru – pracy. Często nie przykładamy odpowiedniej wagi do jakości naszego życia zawodowego, uważając ją za mniej istotną dla naszego zdrowia i samopoczucia. Jak przedstawia się jakość życia w pracy Polaków? Czy jesteśmy w życiu zawodowym mocno zestresowani?

Polak w średnim wieku się stresuje

Być może jest tak, że nie do końca zdajemy sobie sprawę z rzeczywistego wpływu życia zawodowego na nasze życie. - Przecież to właśnie w pracy najczęściej narażeni jesteśmy na stresy, spowodowane np. niemożnością dotrzymania jakiegoś terminu, przeciążeniem odpowiedzialnością lub obowiązkami albo napiętymi stosunkami z szefem lub współpracownikami – zauważa Michał Pozdał. Tymczasem, według raportu „Philips Index 2010”, poziom stresu postrzegany jest przez Polaków jako czynnik mający znaczny wpływ na ich zdrowie i samopoczucie.

Według raportu najwyższy poziom stresu „ogólnego” zaobserwowano w grupie wiekowej 35 – 44 lata, w której to aktywność zawodowa jest bardzo wysoka. Również podjęcie pracy oraz pojawienie się w życiu problemów związanych z koniecznością samodzielnego utrzymania się figurowały wśród czynników najczęściej podawanych przez respondentów jako stresogenne.

Polecamy serwis Szkolenia

Najbardziej stresuje nas… szef

Czy czujemy się zestresowani w pracy? Wyniki raportu pokazuje: nie jesteśmy być może najbardziej wyluzowanym w pracy narodem, ale w porównaniu z wynikami raportu „Philips Index 2010” z innych krajów, daleko nam jednak do nacji najbardziej w pracy zestresowanych. Sama praca powoduje spory stres u więcej niż jednej trzeciej Polaków. - Interesujące jest to, że to dla największej grupy respondentów, tzn. 43%, głównym źródłem stresu był przełożony, podczas gdy analogiczny wskaźnik dla Amerykanów wynosi tylko 28% - komentuje Małgorzata Ohme ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. - Można to zjawisko rozpatrywać pod kątem jakości i standardów pracy - jeśli przełożony dobrze organizuje pracę, nie musi ona stresować - albo sposobu komunikacji, jeśli mamy do czynienia z przełożonym, który zbyt często udowadnia, kto tu jest szefem. W niemal identycznie dużym stopniu stresują nas współpracownicy i być może jest to również kwestia złej komunikacji.

Pozostałymi czynnikami będącymi wśród polskich pracowników źródłem największego stresu to kolejno: dojazd do pracy (który stresuje 37% respondentów), możliwość przejścia na emeryturę (33%) oraz wizja utraty pracy (28%).

Źródło:Royal Philips Electronics

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Renata Świgońska

Prawnik, Tłumacz Przysięgły J. Angielskiego i J. Niemieckiego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »