| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie konfliktami > Sztuka mówienia „NIE”

Sztuka mówienia „NIE”

Asertywność to nie tylko umiejętność mówienia „nie”. Asertywność to znacznie więcej. To przede wszystkim pozytywne postrzeganie własnej osoby, to świadomość wyznawanych wartości, celów, do których się dąży, to także jasny pogląd na rzeczywistość.

Reakcja na krytykę

Odpowiedź na krytykę - zarówno na tą, która jest zasadna, jak i taką, która jest bezpodstawna - należy do sytuacji szczególnie trudnych i stresujących. Asertywność jest tym narzędziem, które ma za zadanie pomóc nam w radzeniu sobie z krytyką. Warto stosować się do trzech zasad asertywnego podejścia do krytyki. Pierwszy krok to uprzednia weryfikacja faktów.

Następnie w przypadku, gdy są one nieprawdziwe, koniecznie należy poinformować o tym fakcie rozmówcę. Jeżeli fakty zgadzają się, częściowo należy je sprostować i odnieść się do faktów rzeczywistych. Krytyka uzasadniona powinna być oczywiście potraktowana w sposób należyty, polegający na przyjęciu stawianych zarzutów i wyciągnięciu z nich odpowiednich wniosków, oraz jeżeli tego wymaga sytuacja – przeproszeniu.

Jak radzić sobie z agresją?

Asertywność jest również kluczem do radzenia sobie z własną i cudzą agresją skierowaną w naszą stronę. Ważne jest, aby w pierwszej kolejności pozwolić zarówno sobie, jak i osobie zdenerwowanej na uwolnienie swoich emocji. Kluczem w asertywnym radzeniu sobie z agresją jest skupianie się na problemie i szukaniu jego rozwiązania. Drogą do wyeliminowania złości jest dążenie do wyeliminowania jej przyczyn. Ważne jest przy tym otwarte wyrażanie swoich emocji: „Masz rację, ale nie pozwolę na traktowanie mnie w taki sposób”, „Czuję się wytrącony z równowagi”, ale też niwelowanie negatywnych emocji u swojego rozmówcy poprzez zauważanie jego stanu „Widzę, że jesteś naprawdę zdenerwowany / na”.

Jak widać, asertywność może być olbrzymiej wagi narzędziem stosowanym nie tylko w pracy, ale i poza nią. Jest to umiejętność, którą można nabyć i doskonalić. Sztuka „mówienia nie” pozwala na efektywne wyrażanie własnej opinii w relacjach międzypersonalnych, ale również pomaga w radzeniu sobie ze złością, poczuciem krzywdy, winy oraz w przyjmowaniu krytyki i przeciwdziałaniu próbom manipulacji naszą osobą.

Martyna Siwek

Polecamy serwis: Zarządzanie

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Bartosz Turek

analityk

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »