REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy konflikt może motywować do pracy?

Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Konflikt w miejscu pracy.
Konflikt w miejscu pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Konflikty zdarzają się również w miejscu pracy. Atmosfera w pracy ma duże znaczenie dla osiągnięcia satysfakcji i poczucia spełnienia w życiu. W pracy spędzamy znaczną część naszego czasu, realizując karierę zawodową i dążąc do osiągnięcia sukcesów. W konfliktogennym środowisku znacznie trudniej osiągnąć wyznaczone założenia. Czy zawsze?

Nie z każdym nawiązuje się pozytywne relacje

Człowiek jako jednostka społeczna zmuszona jest do koegzystencji z ludźmi. Zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym, niezastąpione są pozytywne relacje interpersonalne. Sami jesteśmy w stanie osiągnąć wiele, ale dzięki pomocy innym - znacznie więcej. W osobistej sferze naszego życia samodzielnie podejmujemy decyzje o tym, z kim rozmawiamy, kogo prosimy o pomoc, z kim się przyjaźnimy. W pracy zawodowej sytuacja jest trudniejsza - tutaj nie mamy wyboru. Podejmując nową pracę spotykamy się z  przypadkowymi ludźmi. Odgórnie przydzieleni zostajemy do konkretnego działu i zespołu współpracowników. Niejednokrotnie nawiązujemy bliższe znajomości, które przynoszą nam satysfakcję oraz są dla nas wsparciem w pokonywaniu trudności. Nie jesteśmy jednak w stanie takich relacji, nawiązać z wszystkimi. Każdy człowiek ma swoją osobowość, która niejednokrotnie staje się przeszkodą w budowaniu pozytywnych i owocnych relacji z współpracownikami.

REKLAMA

Konflikt konfliktowi nierówny

Gdy określona grupa osób musi ze sobą współpracować, by osiągnąć wspólny cel, niezwykle ważne jest zaangażowanie obu stron w tworzenie korzystnych i budujących relacji. Nierzadko jednak zdarza się, że z niektórymi osobami nie potrafimy stworzyć pomyślnej kooperacji. Konsekwencją może być powstanie destrukcyjnego konfliktu, który wpływa na efekt pracy całego zespołu. Różnice zdań i nieporozumienia to zjawiska całkowicie naturalne, które pojawiają się w każdym środowisku, nie tylko w miejscu pracy. Rozmowy, przekonywanie do swoich racji, a nawet sprzeczki mogą mieć także twórczy charakter, zwłaszcza jeżeli dotyczą one osób pracujących nad wspólnym przedsięwzięciem. W trakcie takich rozmów można wymyślić wiele ciekawych pomysłów. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy owa twórcza rola dyskusji i nieporozumień zostaje zaprzepaszczona na rzecz nasilającego się konfliktu.

Zobacz: Jakie są pozytywne strony konfliktu?

Umiejętność pracy w zespole

REKLAMA

W ostatnim czasie bardzo popularne stało się pojęcie „pracy zespołowej”, czy „umiejętności pracy w grupie”. Nagminnie wpisujemy tę umiejętność w CV bądź listy motywacyjne. To niewątpliwie cenna cecha, ale czy aby na pewno szczera? Ludzie mają różne charaktery, które czasem wykluczają się przy wspólnej pracy. Nie jest możliwe stworzenie grupy, w której wszyscy jej członkowie mają te same priorytety, umiejętności i cele wykonywanej pracy. Dodatkowo, konflikt może pojawić się nie tylko na poziomie pracowników jednego zespołu, ale także na poziomie odmiennych interesów grupy i całej organizacji. Spory wynikają również z różnych priorytetów u menegerów różnych działów w firmie, czy też poziomie interesu organizacji i instytucji współpracujących.

Umiejętności radzenia sobie z trudnymi relacjami w pracy warto trenować na różnorodnych szkoleniach. Uczą one jak zmieniać je na lepsze oraz jak wykorzystać je do własnego rozwoju i rozwoju kariery zawodowej, a także wpływają korzystnie na funkcjonowanie organizacji, w której się pracuje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skrajne konflikty

REKLAMA

W pracy spotykamy się z przeróżnymi trudnościami relacyjnymi, takimi jak rywalizacja, wygrana lub przegrana, krytyka, stawiane wymagania, egzekwowanie poleceń, praca zespołowa czy też konieczność przebywania z osobami, których nie lubimy. Często też my sami nie potrafimy tworzyć atmosfery sprzyjającej pracy. Jeżeli trudności jest dużo, a my nie umiemy sobie z nimi poradzić, może to skończyć się pojawieniem się syndromu wypalenia zawodowego. W skrajnych wypadkach zdarza się, że konflikt przeradza się w mobbing. Gdy przez dłuższy czas konflikt nie zostaje rozwiązany i zaczyna się nasilać, szybko przeradza się  w nękanie i prześladowanie.

Ofiara mobbingu - zaangażowany emocjonalnie w realizację swoich zadań pracownik - popada we frustrację i stres. Pogarsza się fizyczny i psychiczny stan takiej osoby, spada również jej efektywność. Dla lobbowanego pracownika ważne jest zwrócenie się do kogoś z prośbą o pomoc. W pierwszej kolejności o zrozumienie sytuacji, wsparcie emocjonalne i pomoc w rozwiązaniu problemu warto zwrócić się do rodziny, przyjaciół, kolegów z pracy czy przełożonych. Jeżeli okaże się to niewystarczające - do organizacji i stowarzyszeń przeciwdziałających mobbingowi. W miejscach tych uzyskać można informacje o prawach, które przysługują poszkodowanemu oraz pomoc psychologiczną.

Zobacz: Rozwiązywanie konfliktów -jak powinno się postąpić

Umiejętności interpersonalne kluczem do sukcesu

Steve Flannes, prelegent Vth International PMI Poland Chapter Congress, w jednym z wywiadów mówi, że najczęstsze źródła konfliktów znajdują się w zasobach ludzkich. Także słaba komunikacja interpersonalna oraz różnice kulturowe wpływają na powstanie konfliktu. Nieodłączną cechą menedżera powinny być umiejętności interpersonalne, które umożliwią mu dokładną ocenę norm obowiązujących w rozwiązywaniu sporów w danym środowisku, a następnie dostosowanie swoich umiejętności do otoczenia. Według Flannes’a konflikt najczęściej pojawia się w sytuacji złej organizacji pracy. Brak czasu, narastające obowiązki i zbliżające się terminy są dużym zagrożeniem. Należy wtedy wnikliwie obserwować pracę zespołu.

Zachowania pracowników często przejawiają symptomy pojawiającego się problemu – zaczynają narzekać, niezadowoleni są z siebie lub współpracowników, nie zauważają podobieństw wzajemnych stanowisk, w grupie pojawia się nieoficjalny przywódca, albo nie mając chęci rozwiązania problemu w zespole – informują o nim kierownika projektu. Dlatego też uważna obserwacja grupy może dostarczyć nam wielu cennych informacji.

Korzyści wynikające z konfliktu

Tendencją menedżerów jest postrzeganie konfliktu jedynie w negatywnym jego aspekcie, traktowanie go jako zagrożenie. W codziennej pracy wprowadza on zamieszanie i niepewność, ale wbrew pozorom może być często czynnikiem motywującym. Dzięki jego obecności, pracownicy wykazują się większą kreatywnością, zaangażowaniem oraz umiejętnością radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych. To szansa dla lidera na lepsze poznanie ludzi, z którymi pracuje, ich osobowości i umiejętności, a co za tym idzie – lepszy i efektywniejszy podział obowiązków w przyszłości.

Pamiętajmy, że nie każdego musimy lubić, ale każdego powinniśmy tolerować i traktować z szacunkiem. Relacje interpersonalne w pracy odgrywają kluczową rolę, zwłaszcza w wydajności i efektywności całego zespołu, jak i pojedynczych jednostek. Szanując nawzajem swoje zdanie, nie dążąc do realizacji jedynie swoich racji, a także słuchając innych działamy budująco na cały zespół.

Zobacz serwis: Zarządzanie konfliktami

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    REKLAMA

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    Kończy się najostrzejsza zima od 50 lat. Prawie 5 mln zwierząt hodowlanych zginęło z głodu w Mongolii

    Dobiegająca końca zima w Mongolii, najostrzejsza od pół wieku, doprowadziła do śmierci niemal 5 mln kóz, owiec i koni, które nie są w stanie dotrzeć do pożywienia. To duży cios w gospodarkę kraju zamieszkanego przez ok. 3,3 mln ludzi, z których ok. 300 tys. utrzymuje się z hodowli zwierząt - podkreśliło Radio Swoboda.

    REKLAMA