| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie konfliktami > Jak rozwiązać konflikt między Tobą a drugą osobą?

Jak rozwiązać konflikt między Tobą a drugą osobą?

Wyobraź sobie, że razem z parterem konfliktu generujecie rozwiązanie. Nikt nie jest pokonany. Oboje zaspakajacie swoje potrzeby i osiągacie cele. Niemożliwe? Możliwe! Wymaga dwustronnego porozumienia i zrezygnowania z narcystycznego pragnienia władzy. Wymaga twórczego myślenia i przejścia 6 kroków. Jakich?

1.Na początku rozpoznajcie i określcie problem. To wcale nie jest takie łatwe.
2. Następnie skupcie się przez jakiś czas na poszukiwaniu rozwiązań.
3.Dopiero jak znajdziecie kilka, oceńcie je pod kątem ich przydatności.
4.Później podejmijcie decyzję, które z rozwiązań należy wprowadzić w życie. Ważne by była to wasza wspólna decyzja.
5.Dalej wprowadźcie ją w życie.
6.Na samym końcu sprawdźcie i oceńcie rozwiązania. Być może trzeba będzie wrócić do któregoś z wcześniejszych kroków i powtórzyć całą zabawę, a być może nie.

W rozwiązywaniu konfliktów nie jesteś sam. Posiadasz wielu sprzymierzeńców, którzy chętnie pomogą Ci w każdej chwili. Prawdopodobnie trochę ich już znasz. Chcesz wiedzieć kim oni są? Przedstawiam Ci więc Aktywne Słuchanie, Wyraźne i Uczciwe Wypowiadanie się, Szacunek dla Potrzeb Drugiego, Zaufanie, Otwartość na Nowe Informacje, Wytrwałość, Stanowcza Niechęć do Rezygnacji z Rozwiązania Problemu, Odrzucenie Metod Opartych na „Zwycięstwie – Przegranej”.

Co jeszcze może pomóc ci rozwiązać konflikt?

  • jasne wyartykułowanie tego czego chcesz,
  • dopytanie drugą osobę o to czego ona chce,
  • jasne określenie obszarów zgody i niezgody oraz gruntu neutralnego,
  • przygotowanie się do tego, że może się tak zdarzyć iż zmienisz zdanie.

Przeczytaj również: Jak udzielać reprymend?

Co robić w trakcie spotkania z adwersarzem?

  • używaj języka „ja” (mów w pierwszej osobie), a nie języka „ty” (obwinianie drugiej osoby);
  • przekazuj stan swoich uczuć posługując się językiem, który nie zaognia sytuacji. Zastanów się, jakich słów używasz i jaki wpływ mogą one mieć na innych. Jak byś zareagował gdyby podobne słowa skierowane zostały do ciebie? Zahamuj obelgi, przekleństwa, obraźliwe gesty;
  • określ wyraźnie zachowanie, które powoduje problem;
  • unikaj krytyki;
  • słuchaj drugiej strony;
  • okaż empatię, przyznając drugiej stronie, że rozumiesz jej stanowisko;
  • negocjuj na wspólnym gruncie;
  • zaoferuj możliwe rozwiązania, które pozwolą poczynić postęp w rozmowach;
  • bądź przygotowany na konieczność kompromisu, mając jednak stale na uwadze swoją pozycję wyjściową, do której możesz powrócić;
  • okaż swoje zrozumienie dla każdego rozwiązania, które zostanie osiągnięte.

Polecamy serwis: Personel

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Castrol

Castrol jest jednym z największych na świecie producentów olejów silnikowych i środków smarnych. Produkty Castrol powstają w oparciu o analizy, zaawansowane technologie i innowacje. Castrol od zawsze kładzie nacisk na opracowywanie środków smarnych najwyższej jakości. W tym celu stworzył zaawansowane centra technologiczne, działające w Wielkiej Brytanii, a także w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Japonii, Indiach i Chinach. Castrol posiada dostęp do wszystkich typów baz oraz dodatków olejowych, dzięki czemu do każdego z produkowanych przez siebie środków smarnych może dobierać najlepsze bazy i dodatki z całego świata.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »