| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie konfliktami > „Zarządzanie” konfliktami

„Zarządzanie” konfliktami

Konflikty w środowisku pracy są nieuniknione, a z założenia są chwilowe i konieczne do „oczyszczenia atmosfery”. Jednak zdarza się, że przekładają się one na sposób i wyniki pracy.

W takim przypadku przyczynom nieporozumienia powinien przypatrzeć się sam szef oraz zastosować odpowiednie działania, mające na celu przywrócenie sprawnego funkcjonowania zespołu.

Nierozwiązane konflikty mogą bardzo destruktywnie wpływać na atmosferę w zespole, dlatego należy od razu szukać stosownego wyjścia z sytuacji.

Oto wskazówki, w jaki sposób zająć się trudnym problemem:

1. Zidentyfikuj konflikt. Konflikt może być otwarty (łatwo zauważalny i mający dość oczywiste podłoże) albo ukryty (toczący się pod powierzchnią i powstający z przyczyn, które nie są tak oczywiste lub wręcz wydają się nie mieć związku z całą sytuacją).

2. Monitoruj atmosferę. Przyglądaj się uważnie wszelkim znakom ostrzegawczym, tak aby w porę zareagować i szybko uporać się z rozwiązaniem konfliktu, zanim jeszcze wymknie się on spod kontroli. Zapobiegawcze działanie oszczędzi Ci czasu i niepotrzebnego stresu później.

3. Zbadaj sytuację. Poświęć trochę czasu na znalezienie prawdziwych przyczyn konfliktu, dowiedz się, kto jest w niego zaangażowany i jakie mogą być jego ewentualne konsekwencje. Jeżeli postawisz się na miejscu osoby, której konflikt dotyczy, łatwiej będzie Ci zrozumieć całą sytuację.

4. Zaplanuj swoje podejście do sytuacji. Zachęcaj wszystkie osoby zaangażowane w konflikt do otwartości oraz wyrozumiałości w swoich relacjach z innymi. Dobrym rozwiązaniem może być zapisywanie myśli i odczuć na kartce, tak aby każdy mógł wyrazić swoje relacje
w sposób logiczny i konstruktywny.

Polecamy: Naucz się odmawiać w pracy

5. Zmierz się z problemem.

  •  Daj każdemu szansę na wyrażenie swojego zdania.
  •  Unikaj utarczek oraz ucieczki: ostentacyjne działania jedynie pogorszą całą sytuację, a ucieczka od problemu oznaczać będzie, że nie jesteś w stanie sobie z nim poradzić, i może kosztować Cię utratę szacunku w oczach członków zespołu.
  •  Bądź asertywny. Agresja może spowodować wiele szkód, natomiast całkowita pasywność także do niczego nie prowadzi.
  •  Wysłuchaj zdania wszystkich stron konfliktu i licz się z ich prawami.
  •  Zachęć osoby zaangażowane w konflikt do szukania własnego wyjścia z trudnej sytuacji - jeśli sami zainteresowani wypracują jakieś rozwiązanie, łatwiej będzie im je przyjąć.
  •  Zasugeruj konstruktywne wyjście z sytuacji.

Polecamy: Myląca treść wypowiedzi

Artykuł jest fragmentem książki „Zarządzanie zespołami”, autor: Ewelina Krok, wydawnictwo Onepress.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Owczarek

ekspert w Biurze Rzecznika Ubezpieczonych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »