| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie czasem > Na czym polega koordynowanie w zarządzaniu?

Na czym polega koordynowanie w zarządzaniu?

Koordynacja to ustalony sposób lub sposoby współpracy między komórkami organizacyjnymi. Podzielone na mniejsze części cele i zadania, przyporządkowane do stanowisk fizycznych i umysłowych, należy połączyć w większe całości w taki sposób, by otrzymać sprawne funkcjonowanie firmy.

Koordynacja jest mechanizmem odpowiedzialnym za ujawnianie i rozwiązywanie konfliktów. Służy nie tylko ustaleniu hierarchii, zależności służbowych, formalnemu scaleniu organizacji, lecz także ułatwia komunikację, dyfuzję wiedzy i innowacji, a także ogranicza wszechobecny w firmach oportunizm.

Szerokie spektrum narzędzi koordynacji obejmuje:
• koordynację za pomocą hierarchii (struktury),
• koordynację przez formułowane jednorazowo cele, zadania i plany,
• koordynację z wykorzystaniem funkcjonujących w sposób ciągły reguł i procedur.

Przeczytaj także:Jak zarządzać samym sobą?

Ciekawą grupę narzędzi koordynacji stanowią te które zwiększają potencjał koordynacji. Dublują one często już istniejące mechanizmy, uzupełniają je, podnosząc w ten sposób pewność działania. Efekty takie uzyskamy dzięki:
• zapewnieniu bezpośredniego kontaktu pomiędzy osobami biorącymi udział w określonych procesach,
• wprowadzaniu osób lub instytucji pełniących role przekraczające granice działów (biorących udział w różnych projektach),
• wprowadzaniu osób lub instytucji pełniących role integrujące wtedy, gdy zadania przekraczają granice działów (kierujący projektami realizowanymi przez różne działy),
• wprowadzaniu sztabów.

Zamiast projektować i wdrażać różnorodne mechanizmy koordynowania, można przyjąć odmienne podejście. Należy po prostu obniżyć wymagania dotyczące poziomu wymaganej koordynacji.

Polecamy serwisSzkolenia

Można to zrobić:
• tworząc autonomiczne jednostki, delegując zadania, zwiększając zakresy odpowiedzialności,
• tworząc tzw. swobodne zasoby, do których mają dostęp uprawnione do tego osoby (działy),
• wprowadzając rozwiązania procesowe zamiast rozwiązań funkcjonalnych – zastępować współzależności sumujące, współzależnościami sekwencyjnymi,
• zmniejszając głębokość specjalizacji zawodowej.

Koordynacji służą także odpowiednie metody i techniki zarządzania. Dobre efekty może dać zarządzanie przez: zadania, cele, wyjątki, delegowanie czy partycypację. Także wszystkie procedury i techniki zarządzania procesami produkcyjnymi, logistycznymi, sprzedażowymi pełnią funkcje koordynacyjne.

Fragment pochodzi z książki „Zarządzanie. Kanony i trendy” Mieczysława Morawskiego, Jerzego Niemczyka, Kazimierza Perechudy, Ewy Stańczyk-Hugiet (Wydawnictwo C.H. Beck, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

reklama

Polecamy artykuły

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Zamiast projektować i wdrażać różnorodne mechanizmy koordynowania, można przyjąć odmienne podejście. Należy po prostu obniżyć wymagania dotyczące poziomu wymaganej koordynacji.
Zamiast projektować i wdrażać różnorodne mechanizmy koordynowania, można przyjąć odmienne podejście. Należy po prostu obniżyć wymagania dotyczące poziomu wymaganej koordynacji.

CIT 2018. Komentarz299.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Tołwiński

Radca Prawny z kancelarii BGST Radcowie Prawni Borek, Gajda, Tołwiński Spółka partnerska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK