| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Przywództwo w zespole > Vademecum: Jak budować zaufanie w zespole?

Vademecum: Jak budować zaufanie w zespole?

Zdobywanie i pielęgnowanie zaufania jest bardzo ważną częścią przywództwa i coachingowego stylu zarządzania. Jeżeli ludzie nie ufają przywódcy lub menedżerowi, to zespół nie osiągnie długoterminowego sukcesu, nawet jeżeli będzie miał jasną i czytelną wizję pracy oraz przemyślaną i elegancko sformułowaną strategię. Ekspert radzi jak profesjonalnie budować zaufanie w zespole.

Zaufanie jest kluczem do motywowania ludzi, mobilizowania ich do pracy, osiągania wspólnych celów. Zaufanie jest jak bardzo wrażliwy kwiat. Łatwo je zaniedbać, a kiedy już jest zniszczone, bardzo trudno odbudować. Czasami może być to zupełnie niemożliwe.

Co wspiera budowę zaufania? Otwartość. Szczera komunikacja. Traktowanie ludzi jako wykwalifikowanych, kompetentnych współpracowników. Menedżer-coach, który wzbudza zaufanie, słucha ludzi i ceni to, co mówią. Dotrzymuje obietnic i postanowień. Działa zgodnie z tym, co mówi.

Co zmniejsza zaufanie? Wysyłanie sprzecznych komunikatów. Niespójność słów z czynami. Menedżer, który jest bardziej zainteresowany sobą niż czymkolwiek innym, który unika odpowiedzialności za swoje działania, który wyciąga wnioski bez sprawdzania faktów, który ukrywa informacje, a nawet kłamie – traci zaufanie ludzi.

Zachowania, które redukują zaufanie, nie są zaprzeczeniami zachowań, które budują zaufanie. Jeżeli chcesz budować zaufanie, to nie tylko musisz dbać o to, żeby nie przejawiać zachowań, które redukują zaufanie. Bardzo ważne jest to, żeby zachowania, które budują zaufanie, były przez ciebie praktykowane.

Pokusiłam się o podsumowanie zachowań, które budują zaufanie: 

• Traktowanie ludzi z szacunkiem, aktywne ich słuchanie, akceptowanie ich pomysłów, opinii, dawanie im prawa do odmiennego zdania, rozpoznawanie ich kompetencji, umiejętności i wrodzonych mocnych stron.
• Odpowiadanie na to, co wnoszą ludzie, pozostawanie w interakcji z nimi, przekazywanie im informacji zwrotnych, podejmowanie decyzji, wskazywanie im kierunku, wspieranie ich w takim zakresie, w jakim potrzebują.
• Jednoczenie ludzi, wzmacnianie ich, pokazywanie im wspólnego celu, angażowanie ich w rozwijanie zestawu podzielanych przez zespół wartości, informowanie ich o tym, czego się od nich oczekuje i na co mogą liczyć, dzielenie się informacjami.
• Samozarządzanie – menedżer sam musi sobą zarządzać. Menedżer budujący zaufanie kontroluje swoje emocje, jest spójny, dotrzymuje obietnic. Akceptuje odpowiedzialność za swoje myśli i działania. Stara się rozumieć ludzi, nie obwinia ich.
• Siła i twardość – menedżer, żeby budować zaufanie i na nie zasłużyć, musi być na tyle silny, by podejmować trudne decyzje, kiedy jest to konieczne.

Dlaczego zaufanie jest ważne?

Dlatego, że żyjemy w skomplikowanym świecie, który nie do końca rozumiemy. By sobie z tym poradzić, musimy polegać na ludziach, których nigdy do końca nie będziemy znali. Musimy polegać na organizacjach, na firmach, które funkcjonują niekoniecznie po to, by zaspokajać nasze indywidualne potrzeby. Zaufanie jest wyznaniem wiary w to, że niektóre rzeczy pozostaną takie, jakie są. W to, że inni ludzie nie będą w stosunku do nas niesprawiedliwi, że nie zostaniemy skrzywdzeni przez nich albo przez firmę, w której pracujemy i z którą chcemy związać przyszłość. Zaufanie pomaga podejmować ryzyko codziennego życia, w którym musimy się zmierzyć z naszymi strachami, obawami, musimy podejmować produktywne działania tak, by móc doznać szczęścia w tym właśnie skomplikowanym, nieprzewidywalnym i czasami groźnym świecie.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

ELPIGAZ

ELPIGAZ jest czołowym producentem i dostawcą nowoczesnych rozwiązań dla motoryzacji w zakresie gazowych układów zasilania pojazdów, zbiorników LPG i ciśnieniowych zbiorników powietrza.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »