| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Przywództwo w zespole > Vademecum: Jak budować zaufanie w zespole?

Vademecum: Jak budować zaufanie w zespole?

Zdobywanie i pielęgnowanie zaufania jest bardzo ważną częścią przywództwa i coachingowego stylu zarządzania. Jeżeli ludzie nie ufają przywódcy lub menedżerowi, to zespół nie osiągnie długoterminowego sukcesu, nawet jeżeli będzie miał jasną i czytelną wizję pracy oraz przemyślaną i elegancko sformułowaną strategię. Ekspert radzi jak profesjonalnie budować zaufanie w zespole.

Kiedy pracownicy widzą, że ich sugestie i rozstrzygnięcia są traktowane poważnie, nabierają przekonania, że decyzje zostały podjęte w sposób uczciwy. Dzięki temu bardziej angażują się we wprowadzanie ich w życie i w funkcjonowanie firmy.

• Umożliwiaj pracownikom kontrolę swojego czasu i swojej pracy. Kiedy już nakreśliłeś pracownikom ich obowiązki i jest to jasne i dla ciebie, i dla nich, daj im wolną rękę. Ważne, by podejmowali samodzielne decyzje w ciągu każdego dnia i sami dbali o równowagę między życiem osobistym i zawodowym. Pamiętaj, że ufając ludziom, zyskujesz ich zaufanie. W razie potrzeby zorganizuj odpowiednie szkolenia.
• Odbudowuj zaufanie pracowników za każdym razem, kiedy je zawiedziesz. Zacznij pracować nad jego odbudową natychmiast, gdy wydarzy się coś, co nadwątli zaufanie. Zidentyfikuj przyczyny problemu, a następnie określ metody i środki, które mogłyby posłużyć do odbudowy zaufania.

Środowisko pracy, które wzmacnia zaufanie, to takie środowisko, które zapewnia pracownikom wspólny kierunek działania i kompetentnych kolegów, na których mogą polegać. Zapewnia też możliwości wzajemnej interakcji, jasne struktury pracy i jasne oczekiwania dotyczące zadań. Zapewnia przewidywalne rutynowe czynności i swobodę kontroli swojego środowiska pracy i nadzoru nad wykonywaniem czynności określonych w zakresie obowiązków. Klimat organizacyjny, który jest nieprzewidywalny albo który się wymyka spod kontroli, sprzyja nadwerężaniu zaufania, ponieważ zagraża podstawowym potrzebom pracowników. Jedną z nich jest potrzeba przewidywalnego środowiska. Jeżeli pozostanie niezaspokojona, pracownicy będą przejawiać zachowania obronne, zamiast skupiać się na zwiększaniu produktywności.

Jak odbudować nadwątlone zaufanie?

Mimo naszych największych wysiłków, prędzej czy później może wydarzyć się tak, że coś głupkowatego zrobimy i czyjeś zaufanie zawiedziemy. Czasami będzie to celowe, czasami mimowolne. Może być nawet tak, że nie zauważymy błędu do momentu, kiedy ktoś nam go nie wskaże. Jednak zawsze takie działanie wpływa na kształt relacji.

Najczęstsze sposoby niszczenia zaufania to dbanie tylko o swoje interesy, zbyt mocne promowanie siebie, używanie niespójnych standardów oceny pracowników, pozwalanie niektórym pracownikom na łamanie zasad wtedy, kiedy innym nakazuje się postępowanie zgodne z regułami, pozwalanie pracownikom, którzy źle pracują, by pozostawali w firmie, niedawanie ludziom możliwości rozwoju, niedzielenie się informacjami, brak otwartości, zachowywanie się bez szacunku w stosunku do innych, kłamstwa, łamanie przyrzeczeń i obietnic, rozpowiadanie tajemnic, niespójność słów z czynami.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Bartosz Cieśluk

Aplikant adwokacki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »