| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Przywództwo w zespole > Vademecum: Jak budować zaufanie w zespole?

Vademecum: Jak budować zaufanie w zespole?

Zdobywanie i pielęgnowanie zaufania jest bardzo ważną częścią przywództwa i coachingowego stylu zarządzania. Jeżeli ludzie nie ufają przywódcy lub menedżerowi, to zespół nie osiągnie długoterminowego sukcesu, nawet jeżeli będzie miał jasną i czytelną wizję pracy oraz przemyślaną i elegancko sformułowaną strategię. Ekspert radzi jak profesjonalnie budować zaufanie w zespole.

Oto zasady, których stosowanie pozwoli ci zbudować reputację osoby godnej zaufania:
• Bądź kompetentny w tym, co robisz, i upewnij się, że pracownicy wiedzą, w czym jesteś dobry.
• Miej jasność co do swoich wartości i tego, w jakim stopniu są one dla ciebie ważne – pracownicy chcą wiedzieć, za czym się opowiadasz.
• Wchodź w częste, pozytywne interakcje z pracownikami. Im bardziej pozytywny kontakt masz z nimi, tym lepsze zbudujesz relacje, charakteryzujące się wzajemnym zrozumieniem i zaufaniem.
• Komunikuj się regularnie z pracownikami, bądź dla nich dostępny, dostarczaj im bieżące informacje i przekazuj informacje zwrotne.
• Słuchaj pracowników i poważnie traktuj ich zdanie. Pracownicy, którzy wiedzą, że mogą wygłosić swoje opinie, i wierzą, że są one brane na serio, bardziej ufają menedżerowi, są bardziej zaangażowani w decyzje, które on podjął.
• Bądź przewidywalny i spójny. Niespodziewane zmiany w zachowaniu bardzo dziwią ludzi, sprawiają, że pracownicy nie wiedzą, czego chcesz. Rośnie poziom lęku, a lęk nie jest sprzymierzeńcem efektywności.
• Pomagaj ludziom, dawaj im użyteczne wskazówki, znajdź czas, żeby porozmawiać o ich problemach, nawet jeżeli coś cię to będzie kosztowało. Bierz pod uwagę ich potrzeby, kiedy podejmujesz decyzje.
• Pokazuj, że rozumiesz pracowników i się troszczysz o nich, szanuj indywidualne style funkcjonowania i różnice kulturowe, rozpoznaj ich potrzeby.
• Dotrzymuj zobowiązań, nie obiecuj więcej, niż możesz dostarczyć.

Strategie organizacyjne

Zbudowanie zaufania między menedżerem i pracownikiem to tylko jedna strona medalu. Konieczne jest także stworzenie klimatu organizacyjnego, który wzmacnia zaufanie.

Oto najważniejsze działania, jakie w tym celu należy podjąć:
• Kształtuj tożsamość zbiorową. Zbliżysz pracowników do siebie, jeżeli będziesz artykułował wspólną wizję, promował wspólne wartości, wzmacniał podobieństwa wśród pracowników i korzyści, jakie pracownicy mogą osiągać dzięki wykorzystywaniu istniejących różnic. Stwarzaj pracownikom możliwość interakcji i współpracy. Rozwijaj uczucia wzajemnego zobligowania, wzajemnej zależności, wzajemnego wzmacniania.
• Przedstawiaj jasne, czytelne cele, oczekiwania, standardy i wskaźniki, po których poznasz, że pracownik dobrze (lub źle) wykonał zadanie. Pracownicy chcą wiedzieć, co mają robić i jak będą za to oceniani, jakie będą kryteria oceny i oczywiście jakie będą konsekwencje ich zachowań.
• Zapewnij przewidywalne, rutynowe czynności. Pracownicy potrzebują wspólnych nawyków, wspólnych rytuałów, które będą stanowić punkt odniesienia w ciągu każdego dnia pracy.
• Komunikuj spójne wiadomości. Mów to, co robisz, i rób to, co mówisz. Dzięki temu zmniejszysz natężenie cynizmu wśród pracowników, osłabisz ich skłonność do rozpowiadania plotek i zredukujesz poziom niepokoju.
• Zachęcaj pracowników do angażowania się w proces decyzyjny.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Arkadiusz Foryś

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »