| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Przywództwo w zespole > Vademecum: Jak budować zaufanie w zespole?

Vademecum: Jak budować zaufanie w zespole?

Zdobywanie i pielęgnowanie zaufania jest bardzo ważną częścią przywództwa i coachingowego stylu zarządzania. Jeżeli ludzie nie ufają przywódcy lub menedżerowi, to zespół nie osiągnie długoterminowego sukcesu, nawet jeżeli będzie miał jasną i czytelną wizję pracy oraz przemyślaną i elegancko sformułowaną strategię. Ekspert radzi jak profesjonalnie budować zaufanie w zespole.

Oto zasady, których stosowanie pozwoli ci zbudować reputację osoby godnej zaufania:
• Bądź kompetentny w tym, co robisz, i upewnij się, że pracownicy wiedzą, w czym jesteś dobry.
• Miej jasność co do swoich wartości i tego, w jakim stopniu są one dla ciebie ważne – pracownicy chcą wiedzieć, za czym się opowiadasz.
• Wchodź w częste, pozytywne interakcje z pracownikami. Im bardziej pozytywny kontakt masz z nimi, tym lepsze zbudujesz relacje, charakteryzujące się wzajemnym zrozumieniem i zaufaniem.
• Komunikuj się regularnie z pracownikami, bądź dla nich dostępny, dostarczaj im bieżące informacje i przekazuj informacje zwrotne.
• Słuchaj pracowników i poważnie traktuj ich zdanie. Pracownicy, którzy wiedzą, że mogą wygłosić swoje opinie, i wierzą, że są one brane na serio, bardziej ufają menedżerowi, są bardziej zaangażowani w decyzje, które on podjął.
• Bądź przewidywalny i spójny. Niespodziewane zmiany w zachowaniu bardzo dziwią ludzi, sprawiają, że pracownicy nie wiedzą, czego chcesz. Rośnie poziom lęku, a lęk nie jest sprzymierzeńcem efektywności.
• Pomagaj ludziom, dawaj im użyteczne wskazówki, znajdź czas, żeby porozmawiać o ich problemach, nawet jeżeli coś cię to będzie kosztowało. Bierz pod uwagę ich potrzeby, kiedy podejmujesz decyzje.
• Pokazuj, że rozumiesz pracowników i się troszczysz o nich, szanuj indywidualne style funkcjonowania i różnice kulturowe, rozpoznaj ich potrzeby.
• Dotrzymuj zobowiązań, nie obiecuj więcej, niż możesz dostarczyć.

Strategie organizacyjne

Zbudowanie zaufania między menedżerem i pracownikiem to tylko jedna strona medalu. Konieczne jest także stworzenie klimatu organizacyjnego, który wzmacnia zaufanie.

Oto najważniejsze działania, jakie w tym celu należy podjąć:
• Kształtuj tożsamość zbiorową. Zbliżysz pracowników do siebie, jeżeli będziesz artykułował wspólną wizję, promował wspólne wartości, wzmacniał podobieństwa wśród pracowników i korzyści, jakie pracownicy mogą osiągać dzięki wykorzystywaniu istniejących różnic. Stwarzaj pracownikom możliwość interakcji i współpracy. Rozwijaj uczucia wzajemnego zobligowania, wzajemnej zależności, wzajemnego wzmacniania.
• Przedstawiaj jasne, czytelne cele, oczekiwania, standardy i wskaźniki, po których poznasz, że pracownik dobrze (lub źle) wykonał zadanie. Pracownicy chcą wiedzieć, co mają robić i jak będą za to oceniani, jakie będą kryteria oceny i oczywiście jakie będą konsekwencje ich zachowań.
• Zapewnij przewidywalne, rutynowe czynności. Pracownicy potrzebują wspólnych nawyków, wspólnych rytuałów, które będą stanowić punkt odniesienia w ciągu każdego dnia pracy.
• Komunikuj spójne wiadomości. Mów to, co robisz, i rób to, co mówisz. Dzięki temu zmniejszysz natężenie cynizmu wśród pracowników, osłabisz ich skłonność do rozpowiadania plotek i zredukujesz poziom niepokoju.
• Zachęcaj pracowników do angażowania się w proces decyzyjny.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Robert Augustyn

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »