| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Przywództwo w zespole > Vademecum: Jak budować zaufanie w zespole?

Vademecum: Jak budować zaufanie w zespole?

Zdobywanie i pielęgnowanie zaufania jest bardzo ważną częścią przywództwa i coachingowego stylu zarządzania. Jeżeli ludzie nie ufają przywódcy lub menedżerowi, to zespół nie osiągnie długoterminowego sukcesu, nawet jeżeli będzie miał jasną i czytelną wizję pracy oraz przemyślaną i elegancko sformułowaną strategię. Ekspert radzi jak profesjonalnie budować zaufanie w zespole.

Samozarządzanie, samokontrola menedżerska

Kluczem do samozarządzania jest nauczenie się takiego działania, które jest spójne i przewidywalne. Menedżer powinien znać cele i wartości organizacji i funkcjonować zgodnie z nimi.

By zyskać zaufanie, menedżer musi nauczyć się kontrolować swoje wypowiedzi. Umiejętność zrobienia pauzy, przerwy i zastanowienia się przed udzieleniem odpowiedzi lub podjęciem działania można wzmacniać i rozwijać. Pauza pozwala wybrać efektywną i dobrą odpowiedź, spójną z naszą linią komunikacyjną i z wartościami, według których funkcjonujemy. Natychmiastowa emocjonalna reakcja może prowadzić do wypowiedzenia słów, których tak naprawdę nie chcieliśmy wypowiedzieć.

Polecamy: Ile zarabia polski menedżer?

Samozarządzanie oznacza też odpowiedzialność za działania, a nie obwinianie innych ludzi czy okoliczności za to, co się wydarzyło. Umiejętność przyznania się, że coś zepsuliśmy, zdecydowanie buduje zaufanie. Przyznanie się do porażki lub błędu pokazuje pracownikom, że można być otwartym, można być szczerym, można prosić o pomoc, a robienie błędów nie jest czymś strasznym. Opieranie się pokusie obwiniania innych jest bardzo ważną częścią samozarządzania. Lepiej zrobić pauzę, przemyśleć następny krok i próbować zrozumieć to, co się wydarzyło, zamiast po prostu szybko zinterpretować sytuację, osądzić ludzi i pokazać, kto jest winny.

Siła i twardość

Zaufanie istnieje w organizacjach, w których ludzie wierzą w misję firmy i znają wartości organizacyjne. Pracownicy będą nawzajem sobie ufali, jeżeli są przekonani, że każdy z nich podąża w tym samym kierunku, żeby osiągnąć wspólny cel, i podejmuje decyzje, stosując mniej więcej te same kryteria. W organizacjach, w których wypracowano wysoki poziom zaufania, zawsze jest miejsce na różne opinie. Żeby zaufanie rosło, menedżerowie muszą zatrudniać i zatrzymywać ludzi, którym mogą ufać, którzy postępują etycznie.

Z jednej strony, muszą mieć odwagę podejmować trudne decyzje, kiedy zaufanie zostało nadużyte i kiedy działania pracowników nie są zgodne z wartościami. Z drugiej – muszą umieć pokazywać ludziom, że są ważni, że się liczą, że są wartościowi, że zasługują na szacunek i na uwagę.

Strategie interpersonalne

Efektywni menedżerowie-coachowie postrzegają proces budowania zaufania jako ważną część każdego dnia pracy. Wykreowanie zaufania wymaga czasu i wysiłku. Bardzo trudno je odbudować, kiedy zostało raz nadwątlone. Aby zbudować zaufanie interpersonalne, musimy popracować nad tym, by samemu zyskać reputację osoby, na której można polegać.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Bartosz Turek

analityk

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »