| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Przywództwo w zespole > Vademecum: Jak budować zaufanie w zespole?

Vademecum: Jak budować zaufanie w zespole?

Zdobywanie i pielęgnowanie zaufania jest bardzo ważną częścią przywództwa i coachingowego stylu zarządzania. Jeżeli ludzie nie ufają przywódcy lub menedżerowi, to zespół nie osiągnie długoterminowego sukcesu, nawet jeżeli będzie miał jasną i czytelną wizję pracy oraz przemyślaną i elegancko sformułowaną strategię. Ekspert radzi jak profesjonalnie budować zaufanie w zespole.

Budowanie zaufania

Przyjrzyj się bliżej niektórym zachowaniom, które budują zaufanie.

Traktowanie ludzi z szacunkiem

Przykładanie wagi do tego, jak się traktuje innych ludzi, jest pierwszym i być może najważniejszym krokiem w kierunku budowy zaufania.

Traktowanie ludzi z szacunkiem składa się z trzech komponentów:
- aktywne słuchanie,
- rozumienie i akceptowanie punktów widzenia różnych od własnego,
- cenienie różnic osobowościowych i różnic w preferencjach. 

Słuchanie jest bardzo ważną umiejętnością rozwijającą zaufanie. Proces jego budowy ma szanse powodzenia tylko wtedy, kiedy ludzie będą przekonani, że menedżer ich rozumie, jest zaangażowany w relację i zainteresowany tym, co oni mówią. Aktywne słuchanie pozwala rozpoznać potrzeby ludzi, zrozumieć ich zmartwienia i okazać empatię.

Bardzo ważne jest to, byś miał odwagę słuchać wszystkiego, co pracownik chce ci powiedzieć, byś nie był głuchy na krytykę czy nieprzyjemne informacje. Negatywne informacje zwrotne są lepsze niż żadne. Menedżer, który słucha ludzi, wzmacnia przepływ prawdziwych informacji i dzięki temu zyskuje zaufanie ludzi.

Żeby zyskać zaufanie, nie wystarczy tylko słuchać ludzi. Musimy jeszcze pokazywać, że ich słuchamy. Chodzi tu zarówno o niewerbalne zachowania typu potakiwanie, kontakt wzrokowy czy reagowanie za pomocą mimiki, jak i o parafrazowanie wypowiedzi rozmówcy lub sprawdzanie, czy dobrze zrozumieliśmy to, co powiedział.

Bardzo blisko związana z umiejętnością aktywnego słuchania jest umiejętność akceptowania ludzi i ich indywidualnych punktów widzenia. Aktywne słuchanie implikuje zdolność do czasowego zawieszenia osądzania. Ludzie są bardzo przywiązani do swoich poglądów. Kiedy kogoś słuchasz, najpierw zaakceptuj jego punkt widzenia, pokaż, że jest on dla ciebie ważny. Potem, jeżeli się z nim nie zgadzasz, wyraź swoją niezgodę. Pamiętaj, by pierwsza reakcja polegała na akceptacji, która nie ma nic wspólnego z ocenianiem, czy jest to lepszy, czy gorszy punkt widzenia. Uzgadnianie wspólnego stanowiska może nastąpić później. 

Podziękuj ludziom za ich wkład, doceń ich punkt widzenia i pokaż, że ich pomysły są traktowane poważnie, nawet jeżeli zdecydowałeś się pozostać przy swoim zdaniu. Nieakceptowanie cudzych opinii może prowadzić do tego, że ludzie będą mówili tylko to, co chce usłyszeć menedżer. Obróci się to przeciw niemu, ponieważ otoczony zgrają klakierów nie będzie otrzymywał prawdziwych informacji. Gdy wszyscy się ze wszystkimi zgadzają i nikt nie polemizuje, nie wytwarza się przestrzeń dyskusji i trudno wówczas o poprawę sytuacji.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Sylwia Konik

Współwłaściciel Recrutamos, Konsultant projektów Direct Search/Executive Search

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »