| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Przywództwo w zespole > Vademecum: Jak budować zaufanie w zespole?

Vademecum: Jak budować zaufanie w zespole?

Zdobywanie i pielęgnowanie zaufania jest bardzo ważną częścią przywództwa i coachingowego stylu zarządzania. Jeżeli ludzie nie ufają przywódcy lub menedżerowi, to zespół nie osiągnie długoterminowego sukcesu, nawet jeżeli będzie miał jasną i czytelną wizję pracy oraz przemyślaną i elegancko sformułowaną strategię. Ekspert radzi jak profesjonalnie budować zaufanie w zespole.

Pomimo że zaufanie jest ważne w codziennym życiu, wielu menedżerów postrzega je raczej jako luksus niż jako faktyczną potrzebę. Podejmują wysiłki, żeby zademonstrować techniczną wiedzę i techniczne kompetencje, natomiast budowaniu zaufania wśród pracowników poświęcają mało czasu.

Co to znaczy być godnym zaufania? Przede wszystkim to, że menedżer bierze osobistą odpowiedzialność za błędy, a nie obwinia innych.

Nie powinien dziwić fakt, że menedżerowie, którzy inspirują zaufanie i którzy je budują, mają lepsze wyniki w pracy, bardziej zaangażowanych pracowników, silniejsze sieci znajomości, stają przed większymi wyzwaniami i są częściej promowani, czyli zajmują coraz wyższe stanowiska, niż menedżerowie, którzy budowie zaufania nie poświęcają należytej uwagi.

Co konkretnie menedżerowie, którzy wzbudzają i inspirują zaufanie, zyskują? Co robią lepiej od menedżerów, dla których zaufanie nie jest tak ważne? Oto ich najważniejsze działania i zachowania:

• Przyciągają i utrzymują w firmie pracowników, którzy lubią pracę zespołową i są godni zaufania.
• Promują poczucie przynależności, w efekcie czego pracownicy identyfikują się z celami i wartościami organizacji, silnie psychologicznie inwestują w swoją pracę, odczuwają dumę i są lojalni w stosunku do menedżerów i firmy.
• Udzielają wsparcia na drodze do osiągnięcia celów. Pracownicy, którzy ufają menedżerom, dużo rzadziej wątpią w kompetencje menedżera, w jego dobrą wolę, w jego intencje i w to, że wyznacza dobry kierunek.
• Szkolą bardziej produktywnych pracowników. Ludzie pozostający w relacjach opartych na zaufaniu są bardziej stabilni emocjonalnie, mają większe poczucie samokontroli, są kreatywni i elastyczni, są mniej zestresowani i w mniejszym zakresie sięgają po zachowania obronne.
• Inspirują pracowników do tego, żeby robili więcej, niż się od nich oczekuje, i więcej, niż przewidują opisy ich stanowisk.
• Poprawiają jakość obsługi klienta, ponieważ pracownicy, którzy ufają menedżerom, chętniej pomagają innym, co oczywiście ma przełożenie na jakość obsługi. Innymi słowy: jeżeli ufam menedżerowi – będę lepiej obsługiwał klientów.
• Bardziej koncentrują się na pracy niż na kosztownych systemach kontroli, które mogą odciągać ich od podstawowych celów pracy, powstrzymywać innowacyjność i ograniczać zakres współpracy wśród pracowników.
• Usprawniają komunikację. Pracownicy, którzy ufają menedżerowi, będą otwarcie i szczerze z nim rozmawiać, będą go też bardzo uważnie słuchać i będą mu przekazywać także złe wiadomości, a nie tylko te dobre.
• Zwiększają szybkość i efektywność transferowania wiedzy w firmie. Pracownicy są nastawieni na współpracę z sobą i na dzielenie się informacjami.
• Zmniejszają prawdopodobieństwo konfliktu i kosztownych negocjacji. Pracownicy są bardziej otwarci, bardziej elastyczni i chętniej poddają się wpływowi innych.
• Ich proces podejmowania decyzji jest bardziej efektywny.
• Potrafią przetrwać kryzysy organizacyjne, ponieważ jest większe prawdopodobieństwo, że dostaną niezafałszowane informacje od pracowników. Mogą zdecentralizować proces decyzyjny, co pozwoli pracownikom na szybsze reagowanie.
• Pomagają swoim pracownikom zaakceptować niepopularne decyzje, które bezpośrednio ich dotyczą. Dzieje się tak dlatego, że pracownicy, którzy ufają menedżerowi, są przekonani, że zrobił on wszystko, co mógł w danych okolicznościach, żeby im nie było źle, a w przyszłości zrobi wszystko, żeby poprawić sytuację. Ciekawe jest to, że im bardziej niekorzystne i nieoczekiwane są sytuacje, tym bardziej rośnie znaczenie zaufania.
• Wszystkie powody, które tu wymieniłam, sprawiają, że zaufanie można nazwać sercem relacji.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Euro-Tax.pl Zwrot Podatku S.A.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »