| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Przywództwo w zespole > Vademecum: Jak budować zaufanie w zespole?

Vademecum: Jak budować zaufanie w zespole?

Zdobywanie i pielęgnowanie zaufania jest bardzo ważną częścią przywództwa i coachingowego stylu zarządzania. Jeżeli ludzie nie ufają przywódcy lub menedżerowi, to zespół nie osiągnie długoterminowego sukcesu, nawet jeżeli będzie miał jasną i czytelną wizję pracy oraz przemyślaną i elegancko sformułowaną strategię. Ekspert radzi jak profesjonalnie budować zaufanie w zespole.

Pomimo że zaufanie jest ważne w codziennym życiu, wielu menedżerów postrzega je raczej jako luksus niż jako faktyczną potrzebę. Podejmują wysiłki, żeby zademonstrować techniczną wiedzę i techniczne kompetencje, natomiast budowaniu zaufania wśród pracowników poświęcają mało czasu.

Co to znaczy być godnym zaufania? Przede wszystkim to, że menedżer bierze osobistą odpowiedzialność za błędy, a nie obwinia innych.

Nie powinien dziwić fakt, że menedżerowie, którzy inspirują zaufanie i którzy je budują, mają lepsze wyniki w pracy, bardziej zaangażowanych pracowników, silniejsze sieci znajomości, stają przed większymi wyzwaniami i są częściej promowani, czyli zajmują coraz wyższe stanowiska, niż menedżerowie, którzy budowie zaufania nie poświęcają należytej uwagi.

Co konkretnie menedżerowie, którzy wzbudzają i inspirują zaufanie, zyskują? Co robią lepiej od menedżerów, dla których zaufanie nie jest tak ważne? Oto ich najważniejsze działania i zachowania:

• Przyciągają i utrzymują w firmie pracowników, którzy lubią pracę zespołową i są godni zaufania.
• Promują poczucie przynależności, w efekcie czego pracownicy identyfikują się z celami i wartościami organizacji, silnie psychologicznie inwestują w swoją pracę, odczuwają dumę i są lojalni w stosunku do menedżerów i firmy.
• Udzielają wsparcia na drodze do osiągnięcia celów. Pracownicy, którzy ufają menedżerom, dużo rzadziej wątpią w kompetencje menedżera, w jego dobrą wolę, w jego intencje i w to, że wyznacza dobry kierunek.
• Szkolą bardziej produktywnych pracowników. Ludzie pozostający w relacjach opartych na zaufaniu są bardziej stabilni emocjonalnie, mają większe poczucie samokontroli, są kreatywni i elastyczni, są mniej zestresowani i w mniejszym zakresie sięgają po zachowania obronne.
• Inspirują pracowników do tego, żeby robili więcej, niż się od nich oczekuje, i więcej, niż przewidują opisy ich stanowisk.
• Poprawiają jakość obsługi klienta, ponieważ pracownicy, którzy ufają menedżerom, chętniej pomagają innym, co oczywiście ma przełożenie na jakość obsługi. Innymi słowy: jeżeli ufam menedżerowi – będę lepiej obsługiwał klientów.
• Bardziej koncentrują się na pracy niż na kosztownych systemach kontroli, które mogą odciągać ich od podstawowych celów pracy, powstrzymywać innowacyjność i ograniczać zakres współpracy wśród pracowników.
• Usprawniają komunikację. Pracownicy, którzy ufają menedżerowi, będą otwarcie i szczerze z nim rozmawiać, będą go też bardzo uważnie słuchać i będą mu przekazywać także złe wiadomości, a nie tylko te dobre.
• Zwiększają szybkość i efektywność transferowania wiedzy w firmie. Pracownicy są nastawieni na współpracę z sobą i na dzielenie się informacjami.
• Zmniejszają prawdopodobieństwo konfliktu i kosztownych negocjacji. Pracownicy są bardziej otwarci, bardziej elastyczni i chętniej poddają się wpływowi innych.
• Ich proces podejmowania decyzji jest bardziej efektywny.
• Potrafią przetrwać kryzysy organizacyjne, ponieważ jest większe prawdopodobieństwo, że dostaną niezafałszowane informacje od pracowników. Mogą zdecentralizować proces decyzyjny, co pozwoli pracownikom na szybsze reagowanie.
• Pomagają swoim pracownikom zaakceptować niepopularne decyzje, które bezpośrednio ich dotyczą. Dzieje się tak dlatego, że pracownicy, którzy ufają menedżerowi, są przekonani, że zrobił on wszystko, co mógł w danych okolicznościach, żeby im nie było źle, a w przyszłości zrobi wszystko, żeby poprawić sytuację. Ciekawe jest to, że im bardziej niekorzystne i nieoczekiwane są sytuacje, tym bardziej rośnie znaczenie zaufania.
• Wszystkie powody, które tu wymieniłam, sprawiają, że zaufanie można nazwać sercem relacji.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kaszubiak Jędrzejko Adwokaci

Kancelaria prawna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »