| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Przywództwo w zespole > System wartości menedżera

System wartości menedżera

Aby umiejętnie zarządzać samym sobą, menedżer powinien poznać własny system wartości. W odniesieniu do etyki zasady są jednolite dla każdego.

Etyka wymaga zadania sobie pytania: „Jaką osobę pragnę zobaczyć rano w lustrze, kiedy będę się golić lub robić makijaż?”. Innymi słowy, etyka to system naszych wartości. Wartości etyczne są zawsze takie same, bez względu na to, w jakiej organizacji czy też sytuacji się znajdujemy. Etyka jest jednak tylko częścią systemu wartości, szczególnie systemu wartości danej organizacji.

Praca w organizacji, której system wartości jest przez pracownika trudny do zaakceptowania, nie przyniesie pozytywnych rezultatów i doprowadzi do niezadowolenia i poczucia zawodu. Pytanie: „Czy istotą działania przedsiębiorstwa są cele krótko-, czy też długoterminowe?” również związane jest z systemem wartości. Analitycy finansowi sądzą, że firma powinna wziąć pod uwagę oba rodzaje celów. Przedsiębiorcy, którzy odnieśli sukces na rynku, są lepiej zorientowani w tej mierze.

Zobacz także Czas pracy menedżera - uważaj na pracoholizm

Każda firma dąży do osiągnięcia celów krótkookresowych. Niemniej jednak w sytuacji konfliktu celów krótkookresowych z celem długookresowym jedna organizacja uzna wyższość celu pierwszego nad drugim, a inna odwrotnie. Również i w tym przypadku decyzja nie opiera się na kalkulacjach ekonomicznych, lecz na konflikcie wartości między funkcją przedsiębiorstwa i odpowiedzialnością kierownictwa.

Organizacje, podobnie jak ludzie, muszą wyznawać jakieś wartości. Aby można było efektywnie pracować, wartości pracownika muszą być zgodne z wartościami firmy, w której jest zatrudniony. Nie jest konieczne, aby były one takie same, wystarczy, że są do siebie zbliżone i mogą współistnieć.

Polecamy serwis Sekretariat

W przeciwnym razie pracownik nie osiągnie zadowolenia i satysfakcji w pracy, co w dużym stopniu obniży jego efektywność. Rzadko dochodzi do konfliktu między mocnymi stronami danej osoby a sposobem jej działania. Te dwie cechy są względem siebie komplementarne. Pojawia się jednak konflikt pomiędzy wartościami a mocnymi stronami pracownika. Rodzaj dobrze, a nawet bardzo dobrze wykonywanych zadań, przynoszących oczekiwane efekty, może nie być zgodny z systemem jego wartości, może on odnieść wrażenie, że powierzone mu obowiązki nie są tymi, w których wypełnianiu chciałby się doskonalić. Innymi słowy, wartości są i powinny być ostatecznym testem oceniającym właściwość podjętych przez menedżera działań.

Artykuł jest fragmentem książki Menedżer nowych czasów. Najlepsze metody i narzędzia zarządzania. Autorzy Bolesław Rafał Kuc oraz Marcin Żemigała. Wydawnictwo Onepress.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Komandzik-Szałagan

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »