| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Przywództwo w zespole > Jak powinien działać menedżer doskonały?

Jak powinien działać menedżer doskonały?

Zadziwiająco niewielka liczba ludzi zdaje sobie sprawę ze sposobu, w jaki działa: jak podejmuje decyzje, jak się zachowuje. Ich działaniu nie towarzyszy refleksja. Przeciwnie, większość ludzi nie wie nawet, że różne osoby wykonują swoje zadania w odmienny sposób.

W konsekwencji ludzie wykonują swoje obowiązki w sposób daleki od ich stylu pracy — to natomiast prawie we wszystkich przypadkach jest przyczyną niepowodzeń. Sposób wykonywania zadań, podobnie jak mocne strony, jest indywidualną cechą każdego człowieka, wynikającą z jego osobowości. Niezależnie od tego, czy osobowość jest „wrodzona”, czy też „nabyta”, z pewnością zostaje ukształtowana dużo wcześniej, niż dana osoba podejmuje pracę.

Sposób wykonywania zadań oraz możliwości i umiejętności danej osoby są z góry ustalone, człowiek jest niejako predestynowany do osiągania dobrych wyników w tej, a nie innej dziedzinie. Oczywiście cechy te mogą być modyfikowane, udoskonalane, ale rzadko zdarza się, aby mogły ulec całkowitej zmianie.

Sukces możemy więc osiągnąć w dziedzinach, w których jesteśmy kompetentni, posiadamy wiedzę oraz potrzebne umiejętności, jak również wykonując naszą pracę w sposób, który nam odpowiada, a nie który jest nam narzucony.

Analiza wyników może wykazać, że sposób działania menedżera nie jest właściwy. Rzadko jednak informuje o przyczynie tej sytuacji. Zwykle jednak nie jest ona trudna do zidentyfikowania. Kilka lat doświadczeń w pracy zawodowej sprawia, że z łatwością można poznać przyczynę niewłaściwego sposobu wykonywania zadań. Menedżer powinien więc zadać sobie pytanie: „W jaki sposób działam?” i udzielić na nie szybko odpowiedzi. Podstawowe cechy osobowości zwykle determinują sposób osiągania wyników.

Porównaj: Szef, który chce wszystko kontrolować

Wzrokowiec, czy słuchowiec

Pierwszą rzeczą, jaką należy wziąć pod uwagę, kiedy chcemy określić preferowany sposób wykonywania zadań, jest określenie, czy dana osoba jest wzrokowcem, czy słuchowcem. Tymczasem niewiele osób zdaje sobie sprawę, że istnieją takie typy osobowości, jak wzrokowiec oraz słuchowiec, a niekiedy nawet kombinacja tych dwóch. Jeszcze mniej potrafi zidentyfikować swój typ osobowości.

Styl uczenia się

Aby poznać sposoby działania danego menedżera, należy także dowiedzieć się czegoś o jego stylu uczenia się. Jest to prawdopodobnie sytuacja gorsza niż w przypadku podziału na wzrokowców i słuchowców. Działanie wszystkich szkół opiera się bowiem na uniwersalnej zasadzie, że istnieje tylko jeden właściwy sposób nauczania, odpowiedni dla każdego ucznia. Istnieje kilkanaście różnych stylów uczenia się. Niektórzy uczą się, robiąc notatki, inni poprzez wypowiadanie na głos swoich pomysłów lub zapisywanie ich w notatniku, jeszcze inne poprzez działanie. Pierwszym najważniejszym pytaniem, które menedżer powinien sobie zadać, jest: „Jaki styl działania i uczenia się najbardziej mi odpowiada?”. Chcąc właściwie zarządzać samym sobą, konieczne jest udzielenie sobie odpowiedzi także na pytanie: „Czy lepiej pracuje mi się w grupie, czy też samodzielnie?”.

reklama

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Menedżer nie powinien zmieniać siebie, swoich upodobań, preferowanych sposobów działania, ponieważ to nie wpłynie na osiągnięcie przez niego sukcesu.
Menedżer nie powinien zmieniać siebie, swoich upodobań, preferowanych sposobów działania, ponieważ to nie wpłynie na osiągnięcie przez niego sukcesu.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Treco Inspiracja do sukcesu

Portal dla szkoleniowców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »